Teater: Noll Koll
Recension, Scen lördag, februari 19th, 2011Noll Koll
Lerbäcks teater
Fredag 18/2 2011
Manus och regi: Johan Gille, Peter Nyström
Kostym: Jenny Gille
Medverkande: Fredrik Andersson, Mathias Blad, Jenny Gille, Johan Gille, Louise Juliusson, Peter Nyström, Ulrik Spjut, Peter Nyström,. Peter Nyström Och Johan Gille alternerar under våren.
Teknik: Anton Emmerik
Lerbäcks teater har de senaste åren spelat allt från oemotståndlig utomhusteater för barn, till kniviga deckargåtor, där det inte enbart serverats klurigheter utan även trerättersmiddagar. Sedan 2008 finns en inomhusscen som även fungerar som matsal.
Nu, våren 2011, bjuds en fartfylld fars med genrens alla beståndsdelar. Inklusive en trerätters middag serverad av skådespelarna. Det kreativa, nutidskommenterande, repliksäkra och mycket roliga manuset är skrivet av Johan Gille och Peter Nyström. De fick idén efter att ha läst om en frisör som upptäckt att frisöryrket mycket handlar om att lyssna, och därför gjort slag i saken genom att utbilda sig till samtalsterapeut
Föreställningen, med titeln Noll Koll, börjar lite trevande. Det går inte att undgå att känna en viss premiärnervositet. Jag känner mig också lite pirrig. Humor är inte lätt. Sen drar det igång. Frisörpsykologsalongen Snack & Sax framtid står på spel.
Den entusiastiske terapeutfrisören (Fredrik Andersson) här gestaltad med all den hispiga nervighet som jag föreställer mig att karaktären ska ha, försöker ordna till det så att allt ska vara på topp. Hans assistent, den småtöntige Konrad (Ulrik Spjut) hänger på. Spjut ger sin karaktär en formidabel framtoning genom ett minspel och ett rörelsemönster jag kommer att minnas ett bra tag framöver.
Alla, även kunden (Mathias Blad) som tack vare behandlingen återfått arbetslusten, väntar spänt på ett celebert besök från Råd & Rön: Samantha Åkesson, även kallad Sågen, (Louise Juliusson) är stram, snipig och allmänt stirrig och förväntas skriva en positiv recension.
Kort innan besöket avslöjas kundens profession och paniken sprider sig. Han måste bort, identiteter bytas och tunga välfyllda mattor flyttas än hit och än dit. Som om det inte vore nog för de stressade frisörkollegorna, prasslar hustrun till frisörterapeuten – spelad av en uttrycksfull och positivt laddad Jenny Gille – med en inneboende stå-uppare (Peter Nyström). Polisen (Mathias Blad), här framställd som en blandning av förre länspolismästaren Göran Lindberg och komikern Johan Glans, har dessutom lokaliserat en efterlysts mobil till salongen.
Snart ska det visa sig att allt hänger samman och att misstagen som görs och komplikationerna som följer därav, leder fram till en både absurd och fullständigt vettlös uppvisning i konsten att roa och locka till skratt. I bästa Hasse och Tage stil behövde vid ett tillfälle delar av ensemblen ta några extra varv på tiljorna. Troligen för att avleda ett och annat eget anfall av det muntrare slaget. Visst fanns det någon replik som inte riktigt lyfte och någon gång kändes den prilliga Samantha Åkesson överdrivet knepig, men som helhet är det en riktig fullträff där alla rollerprestationer känns helgjutna.
Humor är svårt. Riktigt bra humor en bristvara. Därför blir man extra glad när man kan få sig en rejäl dos av detta mitt på närkesvischan en tvärkall fredagkväll i februari. Att sedan trerättersmiddagen smakade gott och miljön var välkomnande, med allt från välplogad gårdsplan till personlig service vid borden, gör att mungiporna gärna strävar uppåt även dagen efter.
__________
Agneta Wistrand Rosendal är en del av kulturdelens redaktion.