Hem » Recension, Skivor » CD: Sjostakovitjs 10:a

CD: Sjostakovitjs 10:a

Dmitry Shostakovitch: Symphony No. 10 (Naxos) Speltid: 52’11.
Royal Liverpool Symphony Orchestra, Vasily Petrenko (dirigent).

Dmitrij Sjostakovtijs 10:e symfoni är en av hans bästa, en del skulle nog säga den bästa. Han skrev den 1953. Det har sin betydelse. Den 3 mars hade Stalin dött och ett försiktigt kulturellt töväder kunde anas. I juni tog Sjostakovitj på allvar itu med symfonin och den 25 oktober var han klar. Knappt två månader senare, den 17 december, uruppfördes den av Leningrads filharmoniker under Sjostakovitjs gamle vapendragare Jevgenij Mravinskij. Det är också de styrkorna som svarar för min favoritinspelning, en liveupptagning från 1976 (Elatus/Warner alt. Erato/Warner).

Men nu är det Vasilij Petrenko som står på pulten framför Royal Liverpool Symphony Orchestra. Och det vore synd att klaga på resultatet. Petrenko fångar såväl den inledande satsens smärta som scherzots infernaliska hetsjakt, och hans engelska orkester svarar med allt den har och spelar så det glöder. Närmast påminner tolkningen om Neeme Järvis (Chandos) utan att kanske riktigt nå samma intensitet. Dessutom är Chandos nu 23 år gamla ljud spektakulärt bra, faktiskt bättre än nykomlingens.

Men ingen kan som Mravinskij fånga atmosfären i detta verk. Scherzot, med drag av ”Mars, krigsbringaren” i Gustav Holsts Planeterna, sägs ibland vara ett porträtt av Stalin, despoten som i så hög grad kom att prägla Sjostakovitjs eget liv. Hos Mravinskij, som själv upplevde hela Stalintiden, blir inte heller satsen bara en rasande virtuos orkesteruppvisning, utan han laddar musiken med ett hotfullt obehag som känns direkt på kroppen. Hans tolkning har en unik historisk dimension som gör att jag inte ens störs av publikens hostningar etc.

Men vill man ha symfonin i en modern inspelning till bra pris är Vasilij Petrenkos tolkning på Naxos ett alldeles utmärkt alternativ.

———-

PS. Sjostakovitjs samtliga 15 symfonier finns i en box med WDF Sinfonieorchester under Rudolf Barsjaj (Brilliant Classics). Tolkningarna är alltigenom högklassiga, ljudet strålande och priset nästan löjligt lågt: 11 cd för sådär 200 kronor.

__________