Hem » Konserter, Recension » Konsert: Psykedeliska rockbandet Syket på Virus bar, Örebro, 18/3

Konsert: Psykedeliska rockbandet Syket på Virus bar, Örebro, 18/3

Konsert

Syket

Virus bar, Örebro, 18/3

Allting trycks ihop här nere i betongen. Ljudteknikern säger att det är ett gammalt parkeringshus som är omgjort. Den här lokalen är mer gjord för heavy metal och punk. Det finns ingen akustik här. Ljudet pressas samman. Sången och harmonierna är svåra att mixa fram. Men dom här tonerna får mig ändå att lyfta ur källaren på Virus Bar i Örebro och flyga upp med ett leende omgiven av vackra meloder från gitarrer, keyboard och trumpet. Jag blickar runt och ser glada och dansande människor i publiken. Vi är en dansande underjordisk motståndsrörelse. Jag möter en blick och ett leende och blir varm. Ibland ser sångaren och låtskrivaren Mikael Stenberg ut som ett ufo när han tittar upp mot oss med sina stora bruna ögon under den långa luggen.

Det här gamla parkeringshuset äter upp det mesta. Men vi slickar i oss allt vi kan få. Det är skönt att drömma och expandera. Det är skönt att flyta och dansa. Skönt att dras med i rytmisk rock. Släppa taget. Bandet verkar så sympatiskt anspråkslöst. Vi är bara 20 pers som stannar och klappar händerna till extranumret. Dom säger att det är roligt att vara i Örebro. Det är första gången dom är här. ”Det verkar vara en fin stad”, säger Mikael Stenberg. Uppe på hans keyboard mitt på scenen står en bild som liknar ett kitschigt alplandskap och inuti åker ett fordon omkring. Den atmosfäriska storslagna musiken går genom sladdar och in i ett par skräniga högtalare men musiken växer i våra hjärtan igen.

I en intervju har Syket sagt att om valet står mellan rock, disco och progg så väljer dom att kalla sin musik för rock. Men dom vill ha en så bred beskrivning av sin musik som möjligt. Dom vill inte tryckas in i ett fack. Låtskrivaren Mikael Stenberg nämner Syd Barrett (Pink Floyd), Jason Pierce (Spiritualized) och Sky Saxon (The Seeds) som inspirationskällor. När Syket bildades för tre år sedan så var det Mikael Stenberg och basisten Oscar Hildingsson som rekryterade medlemmar från sina respektive kompisgäng i Umeå. Oscar beskriver det som att när dom hade satt ihop ett antal musiker så uppstod helt plötsligt ett lugn. En tillit. ”Vi har ganska fritt spelrum och litar på varandra”, säger han. Förutom låtar från debutalbumet With love som släpptes i februari spelade bandet en Sky Saxon-cover som heter Halt under fredagskvällen i Örebro. Låten ska ingå i en hyllningsskiva till Sky Saxon som dog 2009. ”Om man lyssnar på originalet så är det ganska rockigt och stökigt”, säger Oscar. ”Vår version går inte att jämföra. Den är mycket mer psykedelisk.” När han berättar om inspelningen av låten ges samtidigt en inblick i hur sjumannabandet arbetar. ”Vi tog fasta på nåt i låten som i alla fall fem av sju gillade. Sedan samlades alla under uppsluppna former i studion och så fick alla komma med sina idéer och göra pålägg bit för bit.”

Nånstans i gångarna på Virus Bar, som förresten för tankarna till Fångarna på Fortet, träffar jag på en kille som ger ut fanzinet Sms Harem Press. Fanzinet trycks på t-shirts, säger han. Han berättar att han är anarkist men vill inte avslöja något om innehållet i tidningen. Jag tycker att det låter som ett spännande projekt och blir intresserad av att börja prenumerera. Men när jag frågar om modellen på t-shirten frågar han om jag är bög. Det blir tyst för ett ögonblick. Strax hämtar han andan och förklarar att anarkism för honom innebär full frihet även för sexister. Plötsligt känns en prenumeration inte lika aktuell, varken för mig eller mina vänner.

Efter spelningen hänger jag en stund med bandet och berättar om den anarkistiske publicisten för Sykets gitarrist Thomas Brännström, som arbetar som lärare. Enligt Thomas består anarkismen av en vänster- och en högerfalang. Den senare utgår från Herbert Spencers socialdarwinistiska idéer om lägre och högre stående civilisationer och allas krig mot alla. Thomas föredrar vänsterfalangen, och då särskilt Kropotkins (1842-1921) anarkism.

– Han menade att man ska vara i lokalsamhällen, och samarbeta och utveckla samhället utifrån det. Det är ett samhälle som bygger på frivilligt samarbete och som inte har någon statsmakt. Om det blir för stora samhällen så blir man ofri enligt Kropotkin.

– Jag gillar Kropotkins idéer. Men det är väl inget som bandet står bakom, tillägger Thomas innan vi tar farväl och går åt skilda håll i den varma vårnatten.

Dagen därpå väntar spelning i Göteborg för det spännande sjumannabandet från Umeå.

Magnus Gustafsson är frilansjournalist

Text och bild: Magnus Gustafsson

Syket fakta

Medlemmar: Mikael Stenberg (sång, keyboard), Oscar Hildingsson (bas), Ola Lidström (trumpet, med mera), Thomas Brännström (gitarr), Filip Sundberg (trummor), Peter Hellqvist (gitarr), Annika Bränberg (congas, med mera).
Från: Umeå.
Aktuella: Debutalbumet With love släpptes i februari, på Sonys underbolag Baseline. Är just nu ute på en kortare turné genom landet.