Hem » Recension, Skönlitteratur » Bok: Den enögde kaninen

Bok: Den enögde kaninen

Den enögde kaninen

Christoffer Carlsson

Piratförlaget 460 sidor

Utgivningsdag 18 maj

David Flygare, huvudpersonen i Christoffer Carlssons nya roman Den enögde kaninen, återvänder till sitt barndomshem Dalen över sommaren. Där träffar han sin bästa vän Lukas som visar honom ett övergivet hus som de och fyra vänner till spenderar många sommardagar vid . Dock så är det inte så fridfullt där ute vid huset som man först kan tro. Lukas och vännerna har börjat en verksamhet som går ut på att göra inbrott i husen i Dalen, för att sedan sälja godset vidare på loppmarknader. Stöldgodset förvarar de under tiden i det övergivna huset. Även David blir indragen i att medverka vid inbrotten. Det går smärtfritt, fram tills ett inbrott hos en gammal man inte går som de tänkt sig. Detta är början på en sommar som David sent kommer att glömma, där vännernas vänskap sätts på prov samtidigt som skiljelinjen mellan sanning och lögn blir allt tunnare.

Den enögde kaninen börjar lovande. Man kommer fort in i handlingen och personbeskrivningarna är träffsäkra och intressanta. Spänningen byggs sakta upp, och man anar snart att saker och ting inte är som de verkar. Dock så lever inte andra halvan av boken upp till förväntningarna som första halvan ger. Jag hoppades på mer förklaringar och en tydligare upplösning. När sista sidan är läst känns det lite snopet, som om flera viktiga frågor inte blivit besvarade. Samtidigt kan jag tycka om historier där man får fundera och tänka ut själv vad som verkligen hänt, men i detta fall hade jag gärna fått mer klara lösningar.

Trots detta så gillar jag Carlssons roman. Det var ett tag sedan jag med en sådan lust och iver läste en bok i den genren. Carlsson använder ett levande språk och han vågar ta upp tabubelagda ämnen, som exempelvis när han beskriver syskonparet Justine och Julians relation med mer än vad som vanligtvis försiggår mellan ett par syskon.

Carlsson är född 1986 och debuterade 2010 med romanen Fallet Vincent. Efter att ha läst Den enögde kaninen längtar jag efter att få läsa debutromanen, vilket måste ses som ett bra betyg.

Maria Sandström