Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Jude

Regi: Michael Winterbottom

Distributör: Njutafilms

Medverkande: Kate Winslet, Christopher Ecclestone, Rachel Griffiths, Liam Cunningham m.fl.

Längd: 123 minuter

Finns på svensk DVD från 2011-01-19

— — —

Det är sent 1800-tal och den unge Jude (Christopher Ecclestone) drömmer om att bli en lärd man. Han arbetar som stenhuggare men när sin dröm genom att varje ledig minut studera de klassiska litterära verken på latin. Utav en slump träffar han farmardottern Arabella (Rachel Griffiths) och gifter sig, men äktenskapet är påtvingat och misslyckat. När Arabella bestämmer sig för att lämna Jude tar han själv sin tillflykt till Christminister för att ge sig hän i den akademiska världen. Väl i Christminister lär han känna sin kusin Sue (Kate Winslet) och de båda förälskar sig i varandra; ett förhållande som inte ses med blida ögon av andra.

Den produktive Michael Winterbottom gjorde 1996 denna filmatisering av den brittiska författaren Thomas Hardys roman Jude the Obscure (1895): på sin tid en omtalad skandal, mycket på grund av sina rättframma sexscener. Romanen kallades i folkmun för Jude the Obscene och såldes i heltäckande papperspåsar för att inte väcka anstöt.

Thomas Hardy målar upp en osmickrande kall bild av det viktorianska Storbritannien vilket Winterbottom tagit fasta på med råge. Filmens inledande scener vittnar om en skitig och, på alla vis, karg era där invanda roller var till för att följas; en tid där varken fritt tänkande eller individens revolt uppskattades.

Jude inspireras i unga år av sin lärare Phillotson som slår på den stora trumman och lyriskt deklarerar att bara man studerar ligger världen för ens fötter. Jude utvecklar således en törst efter kunskap och drömmer om ett bättre liv, men verkligheten är naturligtvis en annan. Jude blir snart varse att han lever i en grym värld där drömmar är till för att krossas – inte infrias.

Hardy för genom Winterbottom fram en svidande kritik gentemot religion men också klassfrågor, främst det faktum att de fattiga redan på förhand var dömda att misslyckas ty de hade redan tilldelats en roll som underordnade i ett samhälle där de med pengar var de erhöll makten. Det skildras i Judes ständiga misslyckanden med sina studier, men kanske främst i den frigjorda och moderna Sue, mycket skickligt spelad av Kate Winslet, som under samhällets dömande blickar till slut sviker sina övertygelser.

Michael Winterbottom har skapat en stilren film, fylld av svärta. Eduardo Serras foto är rustikt och skitigt på ett naket vis. De karga och grådaskiga miljöerna skapar en överhöljande stämning av väntande katastrof. Skådespelarna ger sig hän i lera, regn och kyla. Jude har med andra ord alla förutsättningar för att bli en lyckad slutprodukt men tråkigt nog är så inte fallet. Resultatet blir istället stundtals sövande.

Det stora problemet ligger i Winterbottoms kyliga förhållningssätt till det som berättas, en vana som flera gånger visat sig under hans karriär, senast i den omsusade The Killer Inside Me (2010). Winterbottom misslyckas med, eller vill bara inte, förmedla den värme som behövs för att få denna historia att vakna till liv. Följden blir att åskådaren finner sig vid sidan av, liksom likgiltigt betraktande händelsernas utveckling. Då spelar det ingen roll att filmens sista halvtimma är ohyggligt stark – jag har redan tappat intresset.

— — —

Sandra Wallin är manusförfattare och frilansskribent