Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Pure Luck

Distributör: Studio S

Regi: Nadia Tass

Skådespelare: Martin Short, Danny Glover, Sheila Kelley, Sam Wanamaker, m.fl.

Längd: 91 minuter

Ute på svensk DVD

— — —

Miljonären Highsmiths otursförföljda dotter har försvunnit i Acapulco. Highsmith hyr då in den cyniske privatdetektiven Raymond (Danny Glover) för att leta reda på dottern, men efter två resor av sökande utan något resultat tappar de hoppet. Men Hightsmith får en ny idé efter att ha samtalat med en psykolog som menar att om man skickar en lika otursförföljd person efter dottern borde denne snart hitta henne. Han anlitar därför sin extremt otursförföljda revisor, rödtotten Eugene (Martin Short) som tillsammans med Raymond beger sig till Mexico. Efter att Raymond först skrattat bort den osannolika iden börjar han snart förstå att Eugene mycket väl kan vara den som behövs för att klara fallet. En person med större otur har sällan skådats, och när han inte ens kan äta frukost utan att få sugröret i näsan har de hittat rätt person. Det omaka paret ska få vara med om många dråpliga historier.

Buddy-filmen är en (amerikansk) genre som fick något av en peak på 1970-talet och dess popularitet har än idag inte dalat. Pure Luck är något av ett typexempel i den genren. I Buddy-filmen är det alltid två manliga huvudroller och deras vänskap som är i centrum för intrigen istället för den klassiska kärleksrelationen mellan man och kvinna. Filmteoretiker menade att genren uppstod som en motpol till den feministiska rörelsen under 70-talet genom att den helt tog bort kvinnan ur filmen för att istället lyfta fram männen och deras vänskap. Inte sällan är den ena partnern just en svart man och det har blivit ett grepp i sig där den rolige svarta killen spelar utifrån en vit föreställning om en svart stereotyp. Ett nutida exempel är Rush Hour-filmerna med Chris Tucker. De enda kvinnor som är med i filmen, förutom Hightsmiths dotter, är antingen mexikanska prostituerade eller nunnor. Filmen nyttjar till fullo begreppet hora-madonna-komplexet, några andra representationer av kvinnor ser vi inte röken av.

Filmen är självklart en variant på Dödligt vapen. Förutom det uppenbara att det är Danny Glover i båda filmerna är det också samma typ av action-komedi vi bjuds på, även om Pure Luck är en något fjantigare version än föregångaren. Det handlar i stort om dratta på ändan-humor där Eugenes klantigheter som att gå in i glasfönster eller lyckas hamna i en hög av kvicksand står i centrum. Det är stundtals mycket roligt och särskilt en scen där den allergiska Eugene får ett getingstick för att svälla upp totalt är helt hysterisk. Annars är det de sedvanliga slagsmålen med banditer och misslyckade karatesparkar som utgör underhållningen. Glover är bra som den cyniske och råbarkade detektiven som först avskyr Eugene för att i slutet älska honom. Short är lika bra han och med rött krulligt hår och en längd av ett barn utstrålar han verkligen naivitet och klantighet.

Pure Luck är en perfekt popcornfilm och står sig bra i sin genre. Filmen puttrar på i ett behagligt tempo och det är inte långt mellan skratten. Glover har som alltid en särskilt tyngd i sitt skådespel och Short är inte dum han heller. Ett utmärkt sätt att spendera en och en halv timma på.

— — —

Erik Göthlin filmvetare och frilansskribent