Hem » Film, Recension » Bio: Horrible Bosses

Regi: Seth Gordon

Distributör: SF

Medverkande: Jason Bateman, Charlie Day, Jason Sudeikis m.fl.

Längd: 98 minuter

Svensk biopremiär den 12 augusti 2011

— — —

De tre vännerna Nick, Dale och Kurt (Jason Bateman, Charlie Day och Jason Sudeikis) har en sak gemensamt. Deras chefer är hemska människor som på ett eller annat sätt gör deras arbetssituation outhärdlig. Nicks kontor styrs av tyrannen Dave Harken (Kevin Spacey), tandhygienisten Dale blir sextrakasserad av nymfomanen Julia (Jennifer Aniston) och Kurts arbetsplats har förvandlats till en kaotisk tillvaro då den förre chefens son, spelad av Colin Farrell (med världens sämsta överkamning), tar över.

Efter att ha varit ute och druckit en kväll framförs en idé om att de ska göra sina liv enklare genom att mörda sina chefer. Inledningsvis planerar de att anlita en yrkesmördare som ska ta hand om jobbet så att de inte kan kopplas till morden, men efter ett flertal misslyckade försök att hitta en lämplig person inser de att de själva skulle kunna ta livet av varandras chefer – för det skulle ju inte alls kunna innebära några som helst problem?

Om sanningen ska fram visste jag inte riktigt alls vad jag skulle tro först när jag fick höra talas om Horrible Bosses när den befann sig i produktionsstadiet. Regissören Seth Gordon levererade en av 2000-talets absolut bästa dokumentärer med King of Kong: A Fistful of Quarters (2007) som skildrade två vuxna män i kamp om världsrekordet i Donkey Kong och skapade en av filmhistoriens största skurkar med ärkesvinet Billy Mitchell. Å andra sidan var den enda spelfilmen som Gordon gjort den omåttligt mediokra Four Christmases (2008) med Vince Vaughn och Reese Witherspoon. Men med facit i hand fanns det ingen anledning till att oroa sig över huvud taget, för Horrible Bosses är tveklöst årets hittills roligaste komedi.

Vad som verkligen lyfter upp filmen till något extra är rollistan. I själva verket skulle man kunna nämna samtliga karaktärer och hitta komplimanger att säga om dem, men det är främst två personer som måste nämnas. Charlie Day, känd från den geniala komediserien It’s Always Sunny In Philadelphia, framstår här som trions aningen mer korkade medlem i sin roll som Dale, och ligger bakom filmens allra största skratt när hans smått hysteriska sida visas. Den andra skådespelaren vars prestation måste lyftas fram är Colin Farrell, som trots att han är den chefen som är med minst i filmen ändå lämnar det allra största intrycket – från att vilja sparka kontorets handikappade samt överviktiga till att fördriva kokainstinna sexpartaj på arbetstid uppvisar han otaliga genomusla egenskaper.

Huvudsakligen består Horrible Bosses av simpel situationshumor, men den är så väl genomförd att det inte finns en död sekund i filmen. Till och med den obligatoriska biljaktscenen, som mer än ofta brukar vara onödig utfyllnad i liknande filmer, lyckas här både vara rolig samtidigt som fartfylld. Visst, du kommer inte se film på ett nytt sätt efter Horrible Bosses, men det har den inte som ambition heller. Det är sällan jag skrattar så mycket, och ofta, när jag ser en komedi och det enda jag undrar över är varför inte trion Bateman, Day och Sudeikis blev utvalda till att leda det kommande Three Stooges-projektet.

— — —

Rickard Blixt filmvetare och redaktör för kultfilmstidningen FromBeyond