Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Boy

Manus och regi: Taika Waititi

Medverkande: James Rolleston, Taika Waititi, Te Aho Aho Eketone-Whitu mfl.

Distributör: Folkets bio

Längd: 84 minuter

Finns på svensk dvd från och med 2011-02-25

— — —

Den nya zeeländska komedin har under senare år fått sig ett rejält uppsving, främst med TV-serien Flight of the Conchords, som blivit omåttligt populär. Man har nått långt utanför sitt eget lands gränser, och en av de ansvariga bakom detta är Taika Waititi, som med sin långfilmsdebut Eagle vs. Shark (2007) charmade publik världen över med sin unika berättarstil och minst sagt udda huvudpersoner.

Boy (2010) är Waititis andra långfilm, här kretsar storyn kring den unge Boy (James Rolleston) som bor med sin farmor och sina syskon i en liten by i Nya Zeeland. Boy har Michael Jackson som idol, och hans största dröm är att se honom live. Han ser även upp mycket till sin far (spelad av regissören själv) som han menar är ute på äventyr, när han egentligen sitter i fängelse. En dag återvänder fadern till sina barn, och det byggs upp en relation mellan fader och son, där Boy konstant idoliserar fadern trots hans många brister och dåliga karaktärsdrag. Det visar sig dock att fadern kanske inte lämnat brottets bana helt bakom sig.

Det dröjer inte länge förrän man känner igen regissörens berättarstil från hans tidigare film, även om filmerna storymässigt skiljer sig åt på flera sätt. Boy är en på många sätt mognare film som även tar sig an ett allvarligare ämne, men den gör det med samma berättarglädje och värme som Waititis debutfilm. Trots att det är uppenbart att relationen mellan Boy och hans far är långt ifrån harmonisk, blir det aldrig en dyster historia. Även om den har sina stunder som betonar ett större allvar, råder det en relativt lättsam och glädjefull stämning genom hela filmen.

Något helt konventionellt berättande rör det sig knappast om här. Waititi är inte rädd för att lägga in ett flertal drömscener som också bidrar till filmens redan positiva stämning. Karaktärerna är, liksom i Eagle vs. Shark, inte den typ av folk du vanligtvis kommer i kontakt med. Här är det människor som när drömmar, om än i princip onåbara sådana, och lever på dessa drömmar även om tillvaron ter sig kärv. Boy låter sig inte slås ned av att hans far ägnar all tid åt att leta efter pengar han grävt ner, han hjälper istället till, och inte ens när fadern distanserar sig fadersmässigt från sin son blir han upprörd, åtminstone visar han det inte på ytan.

Det är svårt, om inte omöjligt, att inte bli glad av Boy. Det är en film som lyser starkt av en sådan skaparlust och glädje att det borde ge den mest hårdnackade cyniker ett leende på läpparna. Filmen är i grund och botten en komedi, men de dramatiska inslagen är både tydliga och flera, och Waititi lyckas förena dessa två med ett ytterst lyckat resultat som gör att filmen både berör och bjuder på många skratt. Det finns egentligen inte så mycket mer att säga, än att Boy är en film som alla bör kolla upp. Det finns nämligen få filmer som är så här välfylld av smittande entusiasm.

— — —

David Larsson är redaktör för kultfilmstidningen FromBeyond