Hem » Film, Recension » Bio: Friends with Benefits

Friends with Benefits

Komedi/Romantik, USA, 2011

Regi: Will Gluck

Skådespelare:  Justin Timberlake, Mila Kunis m.fl.

Biopremiär 2011-09-16

— — —

Precis som för tretton år sen då asteroidfilmerna Armageddon (1998) och Deep Impact (1998) dök upp med ett fåtal månaders mellanrum från varandra har KK-fenomenet i år blomstrat i den amerikanska underhållningsvärlden. Inte nog med att Reitman den äldre tidigare i år harklade ur sig den ytterst medelmåttiga No Strings Attached (2011) så blev den amerikanska tv-kanalen NBC nyligen klar med att sända den första säsongen av den nya komediserien Friends With Benefits. Uppenbarligen är originaliteten död, vilket i och för sig inte är någon nyhet, och Will Glucks senaste romcom Friends With Benefits är visserligen ingen antites till detta, men varför ska jag bry mig sådana petitesser när man här lyckas så bra med det som de tidigare oftast misslyckats med.

Justin Timberlake och Mila Kunis spelar här två unga personer som verkar ha hela sina liv utmejslade till perfektion – bortsett från att de inte har någon att tillbringa resten av sina perfekta liv tillsammans med. Timberlake som spelar art directorn Dylan har nyss fått ett jobb på tidningen GQ och den älskvärda Jamie (Kunis), som arbetar som en rekryterare, låg bakom hans anställning. Tidigt märker de att de kommer överens väldigt väl och snabbt går deras relation upp i rankerna vilket så småningom leder till att de ställer frågan som så många tidigare ställt sig. Givetvis skulle de kunna räkna bort känslor och enbart ha en fysisk relation som inte leder till några som helst komplikationer… eller?

Känner ni egen er? I princip går det att se den underliggande strukturen från månen. Först går allt som på räls för att sedan resultera i den oundvikliga urspårningen, men självfallet har konduktören ett ess i rockärmen och ett lyckligt slut går, som alltid, att se i slutet av tunneln. Dåliga tågliknelser åsido så är detta som sagt knappast en originell form att stöpa sin film i, men ärligt talat, om jag var ute efter originalitet hade jag inte gått och sett en amerikansk romantisk komedi. Misstolka mig inte, jag premierar givetvis originella idéer, men jag tackar inte heller nej till en film som är såpass underhållande som Friends WIth Benefits. Detta är det tredje året som regissören Will Gluck lyckas med bedriften att leverera en film som inte bara ger mig otaliga mängder skratt, utan som även ger mig en varm känsla av glädje som ligger kvar långt efter filmens eftertexter börjat rulla. Tidigare överraskade han mig med jocks-blir-cheerleaders komedin Fired Up (2009) som på papperet gav mig rysliga flashbacks till National Lampoon-avarter, och förra året, med hjälp av den bedårande Emma Stone, slog han in dörrarna (för att vara något hyperbol) och gav mig en av mina favoritfilmer från det året med Easy A (2010).

En vital del i ekvationen som får Friends With Benefits att fungera är dess rollista. Justin TImberlake och Mila Kunis spelar inte bara upp en rapp och rolig dialog mot varandra, deras personkemi sinsemellan fullkomligt gnistrar till skillnad mot hur Natalie Portman och Ashton Kutcher i No Strings Attached inte övertygade någon om att de kände någon som helst attraktion till varandra. Utöver de två huvudrollerna finns det en stadig grupp biroller som förgyller. Likt hur Patricia Clarkson kom och stal rampljuset i Easy A dyker hon även upp här och är hysteriskt rolig i de scener hon medverkar i som Julies frigjorda mamma.  Även på Justin Timberlakes sida får vi träffa en karaktär som, trots de få scener han är med i, lämnar kvar ett starkt avtryck på filmen – här gör Woody Harrelsson ett bisarrt framträdande som den homosexuella sportredaktören Tommy som visar upp ett besynnerligt intresse för typsnitt.

Egentligen vet jag inte om någon egentligen håller med om vad jag säger, men det kunde jag inte hellr bry mig mindre om nu när jag fortfarande sitter och ler det Will Gluck-leendet som jag alltid gjort efter jag sett någon av hans filmer. Kanske är jag oförklarligt fäst vid hur Glucks filmer får mig att bli oförklarligt glad, men tillsammans med Bridesmaids är Friends With Benefits för mig årets feelgood-film som jag garanterat kommer se om gång på gång.

— — —

Rickard Blixt är filmvetare och frilansande skribent