CD: Jan Johansson in Hamburg
Recension, Skivor måndag, oktober 10th, 2011Jan Johansson: Jan Johansson in Hamburg with Georg Riedel (ACT Music/Naxos). Speltid: 54’15.
Jan Johansson (piano), Georg Riedel (bas), NDR-Studioband, Rune Gustafsson (gitarr) m.f l.
–
Oktoberkväll. En ny skiva åker in i bilstereon. Bergslagsskogen står svart mot himlen, och de spegelblanka insjöarna är verkligen, som Tomas Tranströmer skriver, ”fönster mot jorden”.
Ett piano i perfekt samklang med landskapet.
Man behöver bara höra en takt, ja nästan en ton, för att identifiera pianisten.
Jan Johansson hade en märklig förmåga att förena ett distinkt anslag à la Monk med en mjuk tonbildning; till det speciella intrycket bidrar också vad som tycks vara mycket sparsamt använda pedaler. Att man så snabbt associerar till Johansson i det här fallet har naturligtvis även att göra med att det vi hör är ”Visa från Utanmyra” som ju kom att bli något av hans signatur. Men det är inte den vanliga inspelningen från lp:n Jazz på svenska (1963). Den här är gjord två år senare och i Hamburg. Men som vanligt är det Georg Riedel som kompar på basen. ACT Music har inventerat Nordtyska Radions inspelningar mellan 1964 och 1968 och sammanställt en cd med 13 nummer. På fyra av dem uppträder Johansson och Riedel ensamma, på fyra tillkommer NDR-Studioband och på ytterligare fyra möter vi den dåtida gräddan av svenska jazzmusiker med namn som Bengt-Arne Wallin, Arne Domnéru, Bosse Broberg och Claes Rosendahl. Sex av numren består av svensk folkmusik i den där högst speciella Johanssonska tappningen. På det trettonde spåret saknas huvudpersonen. På en inpelning från 1973 hyllar här Arne Domnérus, Georg Riedel och Rune Gustafsson sin alltför tidigt döde vän med en oerhört ömsint version av Johanssons egen ”Här kommer Pippi Långstrump”.
Jan Johansson in Hamburg kommer att få alla gamla inbitna JJ-fans att gråta av glädje. Men det är en cd som lika mycket vänder sig till den som aldrig hört honom spela en ton.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.