Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Beginners

Distributör: SF
Regissör: Mike Mills
Skådespelare: Ewan McGregor, Mèlanie Laurent, Christopher Plumber m.fl
Längd: 104 minuter
Finns på svensk DVD och Bluray från 2011-11-23

— — —
Mike Mills beslöt att följa upp sin succéfilm Thumbsucker med ett drama baserat på verkliga händelser ur sin fars liv. Beginners är ett otroligt charmigt drama, men lider tyvärr av problemet att dess sidokaraktärer och återblickar är betydligt mer engagerande än dess huvudintrig.

Året är 2003. Oliver Fields, spelad av Ewan McGregor, har just förlorat sin far som gått bort i cancer. De sista fyra åren av faderns liv var dock hans lyckligaste, då han äntligen vågade leva ut sin homosexuella läggning. De sista åren blev även första gången som Oliver och hans far Hal kom varandra riktigt nära. Efter bortgången är Hal förtvivlad och ledsen, men får ett ljus i sitt liv i form av skådespelerskan Anna, spelad av Mélanie Laurent. De bär båda på mycket sorg inom i sig, men finner en samhörighet tillsammans. De är till synes lyckliga med varandra, men inom de båda gror en oro över att förhållandet inte kommer att hålla. Kommer Oliver att komma över sin inre rädsla, så att han kan våga ge kärleken en nystart i sitt liv?

Minns du den där känslan du upplevde senast du var nyförälskad? Den där varma glädjen och lyckan, som samtidigt brottas med oron över att en dag kanske förlora personen som får dig att må så bra? Mike Mills minns definitivt den känslan, och har i sin film Beginners lyckats återskapa den nästan perfekt. Problemet är att det utöver den otroligt skickligt porträtterade känslan som genomsyrar filmen, inte finns så mycket innehåll att hämta här för åskådaren. Beginners är nämligen något av ett praktexempel på hur vissa filmer förespråkar atmosfär och känsla före innehåll. Detta är inte nödvändigtvis något dåligt, utan kan leda till att åskådaren får en helt unik upplevelse jämfört med andra filmer. Dock krävs det en speciell talang för att lyckas med detta som väldigt få regissörer har. Mike Mills är en bra regissör, och man märker att han har utvecklats i sitt yrke under årens gång, men tyvärr klarar han inte helt av den balansakt som krävs för att blanda rätt mängd känsla med rätt mängd intrig. Beginners är en film med mycket hjärta, men som tyvärr aldrig riktigt kommer igång.

Charmig är nog det ord som bäst beskriver detta drama från 2010. Det går inte att förneka att det sprider sig en varm glädje inom mig när jag ser Olivers stillsamma förtjusning över att Anna vill träffa honom igen, eller Hals lycka över att äntligen kunna leva sitt liv på sättet han alltid velat. Filmen är full av ögonblick som dessa, men det känns alltid som att det saknas något mellan dem. Mills har spenderat så många scener på att visa upp Anna och Olivers tafatta försök att komma varandra nära, och scener som är menade att visa upp hur unik och charmigt udda Oliver är, att man tyvärr verkar ha glömt bort att inkludera en intrig som leder filmen framåt. Visst är det sött att se Oliver spraymåla datum ur historien istället för tags när han och hans vänner är ute och vandaliserar.  Det är charmant att se Oliver ha ett samtal med sin hund om Jack Russel-terrierns ursprung. Och det är ärligt talat bedårande att se Oliver och Anna åka rullskridskor genom en köpcentra. Problemet är bara att ingen av dessa scener egentligen tillför filmen något. Först mot filmens slut stöter paret på någon form av hinder, men inte ens detta känns som att det har någon egentlig tyngd. Resultatet är att berättelsen om filmens två huvudpersoner är föga intresserande.

Istället är det skådespelarlegenden Christopher Plumber som helt klart stjäl föreställningen. Trots att han har spelat mer än hundra roller under sin långa och fantastiska karriär, så dristar jag mig ändå att säga att hans porträtt av karaktären Hal Fields är en av hans bästa prestationer. Karaktären är redan lätt att gilla, men Plumbers unika charm gör att man ser fram emot varje scen med honom. Dessa scener visas i form av återblickar som Oliver har på sin fars sista tid i livet. Dessa fyra år verkar vara de fyra lyckligaste åren Hal haft på länge, och hans kamp med cancern gör det hela otroligt bitterljuvt att se. Scenerna med Hal, och även de med Olivers mor Georgia, spelad av Mary Page Keller, är otroligt engagerande och välskrivna.  Problemet med dessa scener är att de är betydligt mer intressanta att se än berättelsen om Anna och Oliver, och man finner sig ofta funderades på varför Mills inte valde att göra en film om Hals och Georgias liv istället.

Det förekommer även en annan form av tillbakablickar i Beginners i form av diverse bildspel med bild och videomaterial från olika årtionden. Dessa är menade att ge en bättre förståelse av Hals och Georgias tillvaro och varför de levde sina liv som de gjorde. Det hela är mycket effektfullt, och ger filmens bildspråk en mycket unik stil.

Unik är dessutom ett ord som kan appliceras på filmen som helhet. Jag har nog aldrig sett något som helt påminner om Beginners tidigare, på gott och ont. Det är en film som känns väldigt obalanserad, men som samtidigt inte skulle kunna göras på något annat sätt utan att förlora den känsla som gör den så speciell. Fokuset här ligger aldrig på att berätta en historia, utan Mills har istället valt att framför vad som bäst kan beskrivas som en serie karaktärsporträtt. Det här är en film för alla de som vill bli påminda om hur det är att vara nykär. De som letar efter en engagerande handling kommer dock att bli något besvikna. Beginners är charmig, udda och vacker, men det är också allt.

— — —