CD: Secret Voices med Anonymous 4
Recension, Skivor söndag, november 27th, 2011Anonymous 4: Secret Voices (Chant & Polyphony From the Las Huelgas Codex c. 1300) (Harmonia mundi/Naxos). Speltid: 58´27.
Anonymous 4 (Ruth Cunningham, Marsha Genensky, Susan Hellauer, Jacqueline Horner-Kwiatek)
–
Härom året kunde man få intrycket att Anonymous 4 var på väg att upplösas, men i själva verket handlade det bara om att konstellationen skönsjungande damer något ändrade sammansättning. Här är de hur som helst med en ny cd till glädje för deras många fans. Konceptet är detsamma som förr. Man går tillbaka till gamla handskrifter och arrangerar materialet för fyra kvinnoröster. Här rör det sig om sånger från Las Huelgas Codex, nedtecknad i början av 1300-talet. Las Huelgas, utanför Burgos i Spanien, var ett konvent inom cistercienserorden som erkände för kvinnor ovanliga privilegier. Abbedissan fick t.ex. läsa mässan och motta bikt vilket annars var förbehållet präster.
I texthäftet går man i svaromål mot den kritik som riktats mot gruppen för att framträda med en ”manlig” repertoar. Men att kvinnor inte fick sjunga offentligt i katedraler betyder inte att de inte sjöng inom klostren. Och trots att cistercienserreglerna förbjöd kvinnor att sjunga flerstämmigt tycks det ha varit en av alla känd hemlighet att systrarna i Las Huelgas ändå ägnade sig åt just detta. Så när Anonymous 4 nu ger sig i kast med denna repertoar anser de sig följa i sina medeltida systrars fotspår.
Då när det begav sig var detta ”den vackraste, mest virtuosa, avantgardemusiken” som fanns att tillgå, hävdar gruppen i skivkommentaren. Idag kan det för ett otränat och grovt öra (som mitt) vara svårt att uppfatta de subtila variationerna, men för den som är beredd att försjunka i musiken kan den få tid och rum att upplösas. Vackert är det.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion