Hem » Facklitteratur, Recension » Bok: Lunds universitets kokbok

Bok: Lunds universitets kokbok

Lunds universitets kokbok

Johan Stenström (red.)

Atlantis. 207 sidor. Har utkommit.

Kokboken som förpackningsformat fortsätter sitt segertåg på det svenska sakprosafältet. Formatet lånar sig till allt från politiskt korrekt rödgrön röra till rockstjärnors hemkok bara för att ta två exempel från de senaste årens kokbokskörd. Kokboksformatet fungerar helt enkelt i Sverige. Nu har Atlantis förlag gett ett nytt bidrag till genrens utveckling i och med publiceringen av Lunds universitets kokbok. Redaktör för kokboken är Johan Stenström. Nils-Bertil Hansson ansvarar för receptgranskning och matlagning samt Per Lindstöm för fotografi. Kokboken är utgiven till minne av Karin Dahlgren, Övermarskalk vid Lunds universitet t o m 2007, och inleds med ett förord av Lunds universitets rektor Per Eriksson. Rektor betonar sambandet mellan forskning och föda och måltidens betydelse för studentlivet.

Kokboken är en fint formgiven blandning av texter om Lunds universitets historia och akademiska sedvänjor och lärda utläggningar om allt från ’mat och genus’ över en betraktelse av ’den dygdige kocken’ till ’vinets kemi’. Utläggningarna i form av korta berättelser och betraktelser står förstås företrädesvis de lärde professorerna i Lund för, men en och annan doktorand eller magister är också med i den utvalda skaran av skribenter. Beskrivningar av det akademiska livets traditioner, t ex professorsinstallation, doktorspromovering och studentspex interfolieras med exempel på de festliga tillfällenas trerättersmiddagar, bufféer och mottagningssnittar. Recepten följer sist i varje avsnitt men verkar dock pliktskyldigast inklippta efter beskrivningen av begivenheterna.  Ett receptregister finns i slutet av boken och där finner vi också, som sig bör i en akademisk skrift, Bibliografi avseende särskilda kapitel.

Berättelserna är detaljrika och målande. Man får till exempel veta att sammanlagt 150 studenter lagade och serverade 35 000 portioner varm mat i fyra kök inom Lunds universitets karnevalsområde under tre majdagar 2010. Vi får också inblickar i hur nationslivet fungerar och lär oss att den som gör sig oumbärlig i studentlivet genom att laga mat åt andra lär sig så mycket mer än de under sin studietid. Man får också ta del av stämningen på Lunds universitets första studentmatsal, Konviktoriet, och menyn som serverades där den 1 november 1919. En berättelse handlar om De la Gardieska arkivet som finns på Universitets­biblioteket i Lund, en annan om Gustav Adolfs-balen som går av stapeln den 6 november varje år på Göteborgs nation. En tredje handlar om den högsta mattraditionen av dem alla, nämligen Mårtensaftons Gåsamiddag den 10 november på Sydskånska nationen.

– Ja, så går det på. Det är akademiskt så det förslår. Och det är väl det som är meningen.

Många fotografier finns det också i boken. Ståtliga traditionstyngda byggnader tonar fram, frasiga långklänningar och stela frackar blandas med matfotografier på tillredda rätter och råvaror. En hel del universitetsbyggnadsinteriörer fångas också på bild. Det är glamouröst och festligt, men maten är förvånande rejäl och något retro-inspirerad med fokus på finare husmanskost. Här finns recept på ’ugnsstekt ryggbiff’ (s. 169), ankbröst i körsbärssås (s. 127) samt kyckling florentine (s. 91). Till de mer exotiska rätterna räknar jag en peruansk utbytesstudents ceviche med sötpotatis (s. 35)[1] och till de typiska lundensiska specialiteterna kokt knake (s.15) och svartsoppa med gåsleverkorv (s.178).

Boken avrundas med berättelsen om den traditionsfyllda rätten Pytt Royals födelse på Chrougen, sedermera Tegnérs matsalar, och med en betraktelse över ämnet huruvida man verkligen blir snäll av pepparkaka. Då undersöker författaren relationen mellan lågt blodsocker och aggressivt beteende. Ett sådant kan kanske avhjälpas med mormors pepparkaka (s. 201). Jag tar mig en pepparkaka, funderar över målgruppen för kokboken och kommer fram till att den måste rikta sig till anställda och före detta studenter vid Lunds universitet. Kanske behöver en nervös doktorand läsa på hur det går till på disputations-middagen? Lunds universitets kokbok liknar mer en självbespeglande årsbok än en kokbok ­– en mycket intern historia. Jag tar en pepparkaka till!

__________

Yvonne Lindqvist är doktor i nordiska språk och postdok vid Örebro universitet, där hon forskar om översättning av kokböcker.

[1] Perus nationalrätt, som består av lime- och citronmarinerad rå vit fisk serverad med röd chili och färsk koriander.