Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD : Sex and Breakfast

Regissör: Miles Brandman
Skådespelare: Macaulay Culkin, Eliza Dushku, Kuno Becker m.fl.
Längd: 81 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2011-11-09

— — —

Att vara i ett förhållande är aldrig en dans på rosor, speciellt inte när den fysiska aspekten klickar.
James, spelad av Macaulay Culkin, och Heather, spelad av Alexis Dziena, älskar varandra högre än något annat, men har problem i sängkammaren. På andra sidan staden bor Ellis och Renee, spelade av Kuno Becker och Eliza Dushku. Deras sexliv fungerar någorlunda bra, men en rädsla för att deras förhållande håller på att bli tråkigt gör att de börjar söka efter något som kan höja spänningen. Båda paren kommer fram till samma lösning för sina problem, nämligen gruppsexterapi. Vad som till en början kanske såg ut att vara mest en rolig idé visar sig snart ta fram undangömda sidor hos paren, och det som verkade vara menat att rädda dem kan mycket väl 6vara det som driver dem isär.

Sex and Breakfast marknadsförs i Sverige som en komedi, vilket tyvärr inte helt stämmer. Det finns vissa scener i filmer som har riktigt komisk och smart dialog, som nästan för tankarna till Kevin Smiths verk, men humor är aldrig fokuset i denna film. Inte heller har man fallit tillbaka på att göra denna parfilm vidare romantisk. Istället har regissören Miles Brandman valt att göra sin porträttering av en grupp människor som hamnat i en annorlunda sits så realistiskt som möjlig, och det är svårt att kalla filmen för något annat än ett drama. Detta är självfallet inte något negativt i sig, men felriktad marknadsföring av detta slag kommer nog resultera i att filmen inte når ut till en så stor publik som den faktiskt förtjänar.

Brandman har både regisserat och skrivit manus till filmen, men det märks tyvärr att han är betydligt bättre på att göra det senare. Sett till regin är inte Sex and Breakfast något märkvärdig, och skulle till och med kunna beskrivas som under medel. Manuset å andra sidan, är filmens starkaste sida. Sitsen som filmens två par befinner sig i, och den utväg de provar på, kanske inte är något som gemene man har upplevt personligen. Men Brandman har lyckats skapa ett händelseförlopp som känns så naturligt att man likväl upplever en form av igenkännande. Man kan sätta sig in i situationerna, då karaktärernas beslut och tankegångar är just sådana som man själv troligen skulle uppleva. Något som förstärker detta intryck är den tidigare nämnda ypperliga dialogen. Brandman viker av från Hollywoodnormens gulliga relationer för att istället visa upp par från verkliga livet. De bråkar, de har sina egna agendor, de har djupt rotade problem. Det som dock säljer illusionen fullständigt är faktumet att de har samtal om allt och ingenting, på sättet som ett par brukar ha efter något års förhållande.

Denna kärlek till det realistiska gör att filmen står ut från mängden, på både bra och dåliga sätt. Den får en egen identitet med hög igenkänningsfaktor, samtidigt som den tyvärr offrar lite av det emotionella engagemang som amerikanska dramer annars är så duktiga på att trumma fram hos sin publik. Den största förlusten finner man dock när man granskar filmens dramaturgiska kurva. Då den saknar alla de storslagna och överdrivna romantiska gesterna, eller de allt annat än subtila dramatiska konfrontationerna som vi annars är så vana vid, så framstår kurvan mer som ett fartgupp om något. Filmen mal på i en maklig takt, utan att någonsin riktigt få upp någon fart. Det är förstås hedervärt att Brandman håller så på realismen, men detta är nog ett område som vi kunde ha förlåtit honom för om han hade känt för att krydda till lite extra.

Sex är alltid ett svårt ämne att fånga och porträttera på film, och ofta sluter det med att regissörer använder sexualitet för komik eller som rent chockvärde. Väldigt få regissörer lyckas med att framställa det hela med en realism som verkligen visar upp platsen som sex faktiskt har i vår vardag. Tack vare Miles Brandman långfilmsdebut Sex and Breakfast kan vi nu lägga till även hans namn på den listan av regissörer.

— — —