Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Out of the Ashes

Distributör: Soul Media
Regi: Joseph Sargent
Medverkande: Chrinstine Lahti, Beau Bridges, Jonathan Cake m.fl.
Längd: 120 minuter
Finns på svensk DVD från 2011-01-25

— — —

Gisella Perl har just anlänt till USA efter att genomlidit rent mardrömslika levnadsvillkor i ett koncentrationsläger under andra världskriget. Det visar sig dock att mardrömmen inte riktigt är över än. Gisella är mer än angelägen om att få börja jobba som läkare igen, men för att få göra detta måste hon på nytt avlägga en läkarexamen och dessutom bli amerikansk medborgare. Sin läkarexamen tar hon i ett nafs, men det verkar dröja desto längre med hennes medborgarskap. Det dröjer inte länge innan hon blir kallad till ett förhör, där varje detalj i hennes tillvaro i koncentrationslägret granskas. Det är först då ett fasansfullt faktum kommer ut i dagens ljus, att hon under tiden i lägret tvingats samarbeta med Josef Mengele! Ju mer man gräver i berättelsen, desto mer skräckinjagande detaljer kommer fram om vad Perl egentligen varit tvungen att göra för att överleva.

Rent visuellt är Out of the Ashes inte alltför spektakulär, och det är uppenbart att filmens gjorts på en TV-budget. Filmens första hälft är dessutom något förvirrande, då man skiftar mellan scener som utspelar sig före och efter kriget. Gisella, spelad av Christine Lahti, ser mer eller mindre exakt likadan ut i båda dessa tidsrymder, vilket gör det lite svårt att veta exakt vad som försiggår vid alla tillfällen. Man har dessutom inte lagt ned något större jobb på att särskilja de två olika perioderna rent visuellt, vilket bara förstärker förvirringen. Men även om bildkvalitén och filmens färger stundtals är lite av en besvikelse, så är sättet man komponerat vissa scener desto mer imponerande. En av de kanske allra starkaste scenerna är när Mengele och Gisella för första gången träffas. Mengele gör ett otäckt bra jobb med att framställa sig själv som älskvärd och förstående, i ett försök att övertala Gisella att hjälpa honom, allt medan lågorna från ett krematorium slickar himlavalvet i bakgrunden. Dessa lågor förekommer dessutom kontinuerligt genom filmen, som en konstant påminnelse om det öde som väntar fångarna.

Det kanske allra mest imponerande med Out of the Ashes är det sätt man porträtterat karaktärerna på. Det är inte ovanligt att se i filmer som behandlar så här känsliga ämnen, som dessutom är baserade på verkliga händelser, att filmens protagonist framställs som en felfri martyr. Så är inte fallet med Gisela Perl, som istället visas upp med diverse karaktärsbrister, vilket får henne att kännas så otroligt mycket mer verklighetstrogen och rent utav levande. Jonathan Cake gör ett riktigt bra som den lismande doktor Mengele, vars tillgjorda trevlighet då och då ger vika för att skvallra om ren och skär galenskap.  Den kanske mest överraskande prestationen står Beau Bridges för i rollen som Herman Prentiss. Bridges, som man kanske mest är van att se i rollen som mysfarbror, spelar här en iskall och klandrande man som har Gisella Perls öde i sina händer.

Det är faktiskt uppfriskande, om nu ett sådant ord kan användas när det gäller en film på ett så gravt tema, att se att man inte valt att helgonförklara någon sida i kriget. Man skyggar inte undan för att, som i fallet med Bridges, visa hur dömande och anklagande amerikaner kunde vara, och drar sig inte heller för att visa vad den otroliga pressen i koncentrationslägren kunde få fångarna att göra mot varandra. Det är en riktigt ruskig porträttstudie av människor i krigstid som visar upp, som trots att den kanske inte har samma tyng och slagkraft som till exempel Schindlers List, ändå levererar en riktigt ångestladdad upplevelse.

Out of the Ashes är en riktigt gripande historia om ett av mänsklighetens kanske mörkaste kapitel. Det är en berättelse dels om andra världskriget i sig, och då framförallt om den mardrömslika vardagen i koncentrationslägren, men framförallt allt är det en berättelse om överlevnad. Trots sin magra budget har man lyckats presentera en riktigt skakande berättelse som bjuder på en hel del ångestladdade scener. Doktor Gisella Perls livsöde kommer nog inte lämna någon oberörd.

— — —

Johan Axell är filmvetare och frilansade skribent