Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: Baaría – en italiensk släktkrönika

Medverkande: Raoul Bova, Giorgio Faletti, Francesco Scianna, Margareth Madè m.fl.
2 tim och 26 min, från 7 år
Finns på dvd och bluray från 2012-03-07

— —- —

Giuseppe Tornatore, som tidigare är känd för filmen Cinema Paradiso (1989) har också regisserat Baaría (2009).

Den har blivit nominerad till flera olika filmpriser och vunnit bland annat publikpriset ”Bästa film” på European Film Awards.

Baarìa är en italiensk släktkrönika som utspelar sig på Sicilien där Tornatore växte upp. Där finns ett mycket karakteristiskt landskap där solen, de blekta färgerna och värmen dominerar. Filmen är ett epos som spänner över flera generationer, från 20-talets mellankrigstid till nutidens Italien, och den speglar kontrasterna mellan fattigdom och rikedom, fascism och kommunism, glädje och sorg samt kärlek som överskuggar det mesta. Det är en mustig och burlesk skildring, högljudd och sprakande. Människorna är unga och vackra eller gamla och slitna och de tidstypiska scenerierna målas i slösande bilder. Det är vackert, roligt och hemskt på samma gång och genom hela filmen löper en ton av vemod. Kanske speglar den tonen Tornatores syfte att skildra sin hembygd. Hans film är en kärleksförklaring till både landskapet och människorna och till den historia och den nutid de lever i. Musiken, gjord av Ennio Morricone, är mäktig och tar ut svängarna rejält.

Det är skickligt, men för smäktande och dramatiskt. Det burleska överskuggar historien och skapar något slags avstånd. Kanske är det meningen att filmen ska vara övertydlig i sin skildring av de vanliga människornas kamp för drägliga liv, men det blir lite för mycket för min del. Jag ser på handlingen med en viss distans, och tar till mig de stora dragen, men människornas personliga öden griper inte riktigt tag i mig. Men, det är en vacker skildring av ett landskap och dess människor, som borde intressera den som tycker om historia och politik, och filmen är mycket italiensk i sin framtoning och helt klart sevärd.

— — —

Agneta Hagerud är litteraturvetare och lärare.