Hem » Recension, Serier » Serier: The Walking Dead, vol 3 – I tryggt förvar

Teckning och tusch: Charlie Adlard
Översättare: Sara Årestedt
Apart Förlag
Finns utgiven på svenska sedan 2012-03-20

— — —

I god tid till den amerikanska premiären av den tredje säsongen av den kritikerrosade tv-serien The Walking Dead, släpper Apart sin tredje samlingsvolym av seriens förlaga.

I tryggt förvar tar vid där På drift slutade och samlar sex ytterligare kapitel i den gastkramande zombieberättelsen.  Robert Kirkmans träffsäkra porträttering av den mänskliga kulturens förfall, väcker som många gånger förr frågan om det egentligen verkligen är zombierna som skulle vara vår största fiende i en apokalyptiskt nära framtid, eller vi själva?

Efter en lång tids sökande har Rick, hans familj och deras sällskap funnit vad skulle kunna vara den fristad de så länge sökt efter. För vad kan egentligen vara säkrare än ett fängelse, med alla sina murar och stängsel? Det visar sig dock snart att fängelset kanske inte är så folktomt som de trodde. Inte nog med att stället kryllar av zombier, för första gången på länge hittar våra hjältar andra överlevande! I fängelsets matsal finner de Dexter, Alex, Andrew och Thomas, fyra interner som blev kvarlämnade när fängelset attackerades. Vad som till en början verkar kunna vara starten till en skakig allians faller dock snart samman när medlemmar ur Ricks sällskap hittas brutalt mördade. Alla letar efter en syndabock, och deras ögon söker sig snabbt till de fyra fångarna. Men är det verkligen den dömde mördaren Dexter som ligger bakom vansinnesdåden, eller lurar det något betydligt hemskare i fängelsets skuggor?

Charlie Adlard repriserar sin roll från The Walking Dead: På drift som seriens tecknare, tillsammans med hans evige vapendragare Cliff Rathburn som stått för den delikata gråskalan. Den uppmärksamme läsaren kommer dessutom att kunna lägga märka till en viss utveckling i Adlards tekningsteknik. Detta märks kanske främst på att han verkar ha fått ett bättre grepp på människokroppens anatomi och proportioner, då seriens barn äntligen har slutat påminna om fullvuxna män eller kvinnor. Lite tråkigt kan dock tyckas vara att seriens titulära zombier verkar ha fått stryka något på foten, då detaljrikedomen läsaren kunde skönja i volym ett och två tyvärr lyser med sin frånvaro här. De tidigare så unika och detaljrika zombierna ter sig tyvärr något generiska här, och verkar återanvändas på lite väl många av I tryggt förvars sidor. Detta vägs dock mer än väl upp av den otroliga detaljrikedom man istället gett åt de mer gräsliga öden en del av seriens antagonister råkar ut för. Vare sig det gäller något så enkelt som ett sönderslaget ansikte eller en brutalt söndersliten kropp, så har tecknarteamat lagt ner mycket jobb på att få det hela att se så realistiskt ut som möjligt.  I tryggt förvar genomsyras i överlag av en betydligt råare ton än Tills döden skiljer oss åt och På drift, något som på ett enkelt och kraftfullt sätt verkligen lyckas förmedla bilden av en eskalerande social kollaps där de överlevande tvingas se och göra saker de aldrig tidigare kunnat drömma om i sina vildaste mardrömmar.

Mer än någonsin tidigare i serien så är det människorna som är i fokus av berättandet. Alldeles för ofta i medier som tolkat zombietemat så läggs på tok för mycket krut på att visa upp de ruttnande odöda för själva visandets skull. Man låter åskådaren vältra sig i glorifierade våldscener där man tar varje chans man kan för att visa upp just hur motbjudande man kan göra en död människa. Det ska förstås sägas att Charlie Adlard och Cliff Rathburn inte har skyggat från att porträttera en del riktigt brutala och otäcka scener i I tryggt förvar, men i Walking Dead har de odödas terrorvälde alltid varit mer av en slags ursäkt för Kirkman att få berätta en historia om hur människor faktiskt skulle bete sig när de finner sig på randen till det sociala samhällets totala rasering.

En av The Walking Dead starkaste sidor har alltid varit de ytterst mänskliga reaktionerna till de bisarra situationer seriens antagonister hamnat i. Det genomgående temat av misstro och rädsla byggs allt starkare i denna tredje volym, och förstärks rejält av introducerandet av fängelseinternerna. Det hela blir en djup studie av de fördomar vi undermedvetet hyser mot andra människor, och blottar människans djuriska inre och hennes drift att överleva. Det är stundom svårt att inte känna en form av skuldkänsla inombords när man läser I tryggt förvar, då man vid en ärlig rannsakning motvilligt inser att man själv troligen skulle handla precis som Rick, Tyreese och de andra om man skulle sättas i samma situation. Det är just detta som gör The Walking Dead till en så uppfriskande unik upplevelse, då den med sina djupa och träffande karaktärsporträtt verkligen står ut bland havet av grafiska noveller på liknande teman.

Att The Walking Dead blivit ett sådant fenomen som det är idag förvånar nog ingen som har läst serien. Dess delikata balans mellan zombieattacker och postapokalypsens mer banala vardagsbesvär har gjort den till en av de mest fängslande grafiska noveller som getts ut det senaste decenniet. Vare sig du söker gripande människoöden, eller bara lite hisnande zombieaction så har I tryggt förvar något för alla.

— — —