Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: NEDS

Regi: Peter Mullan
Skådespelare: Conor McCarron, Peter Mullan m.fl.
Längd: 124 min
Finns på svensk DVD och Bluray från 2011-05-09

— — —

NEDS, eller None Educated Delenquents som förkortningen står för, kan man säga är det skotska uttrycket för värsting.

Speciellt Glasgow har nämligen stora grupper fattiga ungdomar som inte verkar ha något bättre för sig än att driva runt i grupp och puckla på varandra. Det är dessa ungdomar som i folkmun kallas för NEDS. Närapå en gängliknande subkultur har också utvecklats runt begreppet och ungdomsgrupperingarna kännetecknas av speciella kläder och musik. Med fattiga hyreshusområden som bakgrund får vi i filmen NEDS följa med till 1970-talets Glasgow där denna livsstil frodas för fullt. Och tro mig när jag säger att vardagen där absolut inte verkar vara någon dans på rosor.

Fokus ligger på John McGill och hans trassliga lilla familj. John är den där smarta lilla killen med de usla förutsättningarna. Hans far är gravt alkoholiserad, hans mor kuvad och hans bror redan ökänd som en av områdets värsta bråkstakar. John har till en början inga planer på att gå i sin storbrors fotspår. När han börjar skolan är han fast besluten att utmärka sig som en riktig A-student för att sedan kunna läsa vidare på universitet. Men den skola John möter är hård och kall och redan första dagen hotas han till livet av en äldre pojke. Lärarna, som verkar tro att aga är svaret på alla problem, dömer dessutom ut John på förhand på grund av storebroderns tidigare bedrifter på skolan. Utan att egentligen förstå det själv så börjar John sakta formas av sin omgivning. När han kommit upp i tonåren har han anslutit sig till kvarterets gäng och blommat ut till en äkta NED. Han gör nu allt för att ingjuta skräck och respekt i sin omgivning. Frågan är om John kommer lyckas vända sitt liv på rätt köl igen eller om han är dömd att gå samma väg som så många andra i kvarteret?

För regin står Peter Mullan, en man som är betydligt mer känd framför kameran även om detta faktiskt är hans tredje film. Mullan, som själv har vuxit upp i det tuffa Glasgow-området Mosspark, har en oklanderlig känsla för den hårda miljö som exponeras i filmen. Karaktärerna känns som gjutna ur de gråa betongbyggnaderna och Mullan spelar själv Johns alkoholiserade pappa, en roll som lär vara starkt inspirerad av hans egen försupna fader. Man ska förvisso inte sticka under stolen med att NEDS är en våldsam, och på sina ställen ganska otäck film. Men Mullan har gjort sitt bästa för att filmen inte bara ska bli ytterligare en historia om brittiska arbetarklassungdomar på glid. Han verkar vilja förklara vad det är som ligger bakom Johns personliga förfall och hur pojken utan att bestämma själv formas av sin omgivning . Skolan får en rejäl tackling. Den tar glädjen ur unge John och verkar dessutom kväva honom med någon form av skotsk version av jantelagen. Även folk utanför Johns område räknar bort honom. När John exempelvis får en kompis från en något finare familj förbjuds vännen ganska snabbt att umgås med honom på grund av var Johns familj bor. Att han är en mönsterstudent verkar inte spela någon som helst roll. John är och förblir utdömd på förhand.

NEDS är som sagt en ganska hårdhänt historia, men det handlar inte om något slagsmålsfrosseri i stil med av de engelska fotbollshuliganfilmer som kommit under 2000-talet. Våldet finns där, men tyngden i filmen ligger snarare i de scener där John bearbetar resultaten av sina handlingar. Han verkar hela tiden kämpa lika hårt med sin egen självbild som med sin omgivning, och även om det inte sägs rakt ut så låter Mullan den unge John personifiera alla borkastade talanger som bryts ner av sin bakgrund och omgivning. Trots detta blir det aldrig enbart mörker. En ovilja att finna sig i rollen som våldsverkare gror i unge John. Han har fortfarande den där fina lille pojken i sig och hans mål blir indirekt att bryta sig ut ur sitt hårda skal, överbevisa sin omvärld, och på så sätt lyckas bli sig själv igen.

Man bör också tillägga att Conor McCarron är klockren i rollen som tonåriga John McGill. Att detta är en oskolad skådespelare som gör sin första roll är faktiskt lite svårt att förstå. McCarron klarar att vara både trovärdigt hotfull och sympatisk på samma gång och förmedlar faktiskt mer med sina ögon än vad många veteranskådisar brukar lyckas göra med hela sin kropp. Förmodligen har denna utmärkta prestation mycket att göra med att Mullans är en mycket duktig regissör som får ut det bästa ur sina skådespelare, men faktumet kvarstår att Conor McCarron är ett namn att lägga på minnet inför framtiden.

Kalla den för en skotsk This Is England (2006)eller en Quadrophenia (1979) för 2010-talet, men Peter Mullans NEDS är ett absolut måste för dig som gillar välgjord och jordnära brittisk diskbänksrealism. Med sin tidstypiska 70-talsmusik, storskaliga foto, och sin något uppgivna ton sticker den dessutom ut som både stilig och extremt tankvärd. Att Njutafilms dessutom erbjuder den på Bluray gör den i mina ögon till ett givet köp! Missa inte fullpoängaren NEDS.

— — —

Kristoffer Pettersson är en del av Kulturdelens redaktion