Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Stella Days

Regissör: Thaddeus O’Sullivan
Medverkande: Martin Sheen, Alan Curran, Stephen Rea m.fl.
Längd: 86 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2012-05-02

— — —

Martin Sheens stjärnstatus har falnat något under de senaste åren, och det var länge sedan vi fick se honom i storfilmer av samma kaliber som Wall Street och Apocalypse Now.

Men trots att han kanske inte längre får lika stora roller som förr, så levererar han än idag riktigt gedigna rollprestationer som påminner åskådaren om just varför han var så stor under sina glansdagar.  Tyvärr så räcker det dock inte alltid med bra skådespelare om materialet dem har att jobba med inte är mer än mediokert, vilket Stella Days dessvärre är ett riktigt praktexempel på.

Fader Daniel Barry, spelad av Martin Sheen, har börjat få nog av den lilla byn Borrisokane på den irländska landsbygden. Han känner att han börjat förlora kontakten med sin församling, och vill inget hellre än att få återvända till Rom som han blivit lovad. Det visar sig dock att biskopen har helt andra planer, och vägrar låta Barry lämna sin församling innan han samlat ihop nog med pengar för att bygga en ny kyrka i den lilla staden. Insamlingen till detta går dock långsamt, då byns fattiga invånare hellre spenderar sina pengar på den lokala puben eller på någon av de moderna elektriska apparaterna som nu börjat säljas. Fader Barry ser sig förtvivlat om efter nya medel att få in lite pengar till kyrkfonden med och vänder sin blick mot femtiotalets stora nymodighet; spelfilmen! Men hur ska Barry övertala såväl byns invånare och självaste biskopen att låta honom bygga en biograf i den lilla byn, när både kyrkan och stadens politiker dömt ut det nya mediet som syndigt skräp?

Stella Days är en riktigt vacker film, som verkligen lyckats fånga den desperata känsla som rådde på den irländska landsbygden under femtiotalets ekonomiska kris. Tillsammans med de många skickliga skådespelarna har den prisbelönte kinematografen John Christian Rosenlund skickligt fångat en stad i desperat behov av något att tro på, där de dova färgtonerna man använt sig av verkligen komplimenterar den tärda med ändå hoppfulla stämning som målas upp.

Tyvärr så lyckas inte filmens visuella kvalitéer eller dess rollista bära upp vad som i grunden är en rätt dåligt genomförd filmatisering av Michael Doorleys omtyckta bok. Regissören Thaddeus O’Sullivan har försökt att inkludera på tok för många sidointriger i sin berättelse, vilket gör att den känns väldigt fragmentariskt och dessutom stundtals förvirrande. Tack vare de allt för många sidospåren spenderas väldigt lite tid åt att förklara de olika karaktärernas motivationer, vilket gör att deras handlingar och berättelsens slutliga resolution nästan helt saknar tyngd. Många av intrigerna verkar helt glömmas bort under filmens gång, medan andra lämnas helt åt sitt öde för att till sist ebba ut i ett stort ingenting. Stella Days är en riktigt platt upplevelse, som nästan helt saknar driv i sitt narrativ, och när eftertexterna väl slutat rulla är det nog få åskådare som skulle kunna återge vad filmen egentligen handlade om.  Berättelsen om biografens intågande i de irländska byarna hade potential att kunna bli en fantastisk cinematisk upplevelse, men tyvärr kommer Thaddeus O’Sullivan verk knappast mana fram stående ovationer när ridån väl fallit.

— — —