Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: Lovligt byte

Regissör: Julie Anne Robinson
Medverkande: Katherine Heigl, Jason O’Mara, John Leguizamo m.fl.
Längd: 87 minuter
Finns på svensk DVD och Bluray från 2012-06-13

— — —

När Janet Evanovich släppte sin deckarroman One for the Money 1994 var det många som kände att den medförde en välbehövligt frisk fläkt till den annars så formstöpa deckargenren.

Att berättelsen om Stephanie Plum till slut skulle bli film var det nog ingen som tvivlade på, men att det skulle ta hela 18 år innan vi fick se den kvinnliga prisjägarens äventyr hemma i våra filmsoffor var det nog ingen som räknade med. Är Lovligt Byte filmen alla fans av romantiska deckare har väntat på, eller har åren av väntan satt sina tydliga spår?

Stephanie Plum, spelad av Katherina Heigl, är i desperat behov av ett jobb. Det har gått en månad sedan hon fick sparken från sitt jobb som underklädesinköpare, och hon har inte ens längre råd att betala av sin bil. Villig att prova på vad som helst tar hon ett jobb hos sin kusins borgensfirma som prisjägare. Det hon inte hade väntat sig var att hennes första stora jobb skulle bli att jaga rätt på hennes stora ungdomskärlek som krossade hennes hjärta. Men siktet inställt på både belöningen och en chans till hämnd ger sig Stephanie ut på ett rafflade äventyr där skurkar väntar bakom varje hörn.

På pappret ser Lovligt byte riktigt lovande ut. Att låta Julie Anne Robinson, regissören bakom succéer som Weeds, Pan Am och Pushing Daisies hantera filmatiseringen av en så kritikerrosad bok låter som ett recept på succé. Tyvärr håller dock inte Lovligt Byte hela vägen, vilket till stor del beror på en del klumpiga adaptionsbeslut. När en bok filmatiseras är det alltid vissa element som får stryka på foten av ren tidsbrist, men i Lovligt byte valde man tyvärr att skära bort fel delar. För att hinna med alla de större händelserna i boken har man valt att skära bort en stor del av Stephanies karaktärsutveckling, och verkar dessutom hasta förbi en hel del viktiga moment i berättelsen. Resultatet är att filmen känns väldigt platt och helt verkar sakna den balans mellan komik, romantik och spänning som gjorde boken så berömd.

På grund av filmens generella avsaknad av djup så blir även filmens romantiska scener lite lidande, då vi egentligen vet alldeles för lite om karaktärernas och deras förhållanden för att bli emotionellt engagerade. Med det sagt så ska dock både Katherine Heigl och Jason O’Mara ha beröm för sina insatser som Stephanie och Joe. De gör vad de kan med karaktärerna, och lyckas faktiskt blåsa lite liv i dem. Att det sedan verkar finnas en genuin kemi mellan Heigle och O’Mara gör dessutom att filmen genomsyras av en lätt och flörtig atmosfär som faktiskt passar berättelsen som handen i handsken.

Tyvärr har även Lovligt bytes actionscener drabbats av filmteamets ambition att hinna med så mycket som möjligt under filmens korta speltid, och känns stundtals nästan meningslösa då de är över så snabbt. Filmens antagonister verkar mest komma och gå under berättelsens gång, istället för att vara det ständiga överhängande hot de borde vara.  Gavin-Keith Umeh gör dock ett riktigt bra jobb som den våldsamme Ramirez, de få gånger han är med i bild.

I sitt välmenande försök att inkorporera så många element av One for the Money som möjligt i sin film har Julie Anne Robinson dessvärre lyckats göra berättelsen till en dussinfilm. Lovligt Byte har en viss utpräglad charm, men tyvärr utnyttjas denna aldrig fullt ut då karaktärerna aldrig får chansen att mogna under berättelsens gång. Resultatet är en visserligen smårolig och charmig, men ack så platt upplevelse som är dömd att falla i glömska minuterna efter att eftertexterna slutat rulla.

— — —