Hem » Recension, Skivor » CD: Orkesterverk av Wolfgang Rihm

CD: Orkesterverk av Wolfgang Rihm

Wolfgang Rihm: Über die Linie II*; Coll’Arco** (Hänssler Classic /Naxos). Speltid: 66’10.
*Jörg Widmann (klarinett), **Caroline Widmann (violin), SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, *Sylvain Cambreling (dirigent), **Eivind Gullberg Jensen (dirigent)

Wolfgang Rihm (född 1952) räknas till de stora samtida tyska tonsättarna, men min bekantskap med honom är minst sagt flyktig. Så det var inte utan intresse som jag laddade cd-spelaren med denna volym 6 i Hänsslers pågående Rihm-Edition. Über die Linie bär underrubriken ”Musik für Klarinette und Orchester” och på motsvarande sätt preciserar Coll’Arco som ”Vierte Musik für Violine und Orchester”. Undertitlarna är karaktäristiska: vi ska inte förvänta oss några traditionella solokonserter. Det där med ”Musik för” får en att tänka på Paul Hindemith, men den associationen dunstar rätt snabbt när man väl börjar lyssna. Über die Linie är snarare ett post-Webernskt verk, sparsmakat och lågmält – men bra mycket längre än något som Webern skrev. Rihm drar ut det till hela 37 minuter. Vid första genomlyssningen fann jag det också lite väl utdraget även om Jörg Widmann hanterar klarinetten klanderfritt för att inte säga suveränt. Men vid förnyad kontakt med verket märker jag att Rihm inte bara lyckas behålla min uppmärksamhet utan även får mig att lyssna koncentrerat och upptäcka den skönhet som verket rymmer. Coll’Arco stannar på 29 minuter och kan kanske kallas post-Bergskt. Det är expressivare och mer omedelbart tilltalande med sina romantiska reminiscenser som violinsolisten Caroline Widmann också tar väl tillvara. Denna min första riktiga kontakt med Wolfgang Rihm väcker alltså min nyfikenhet på mer musik av honom.

__________