Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: My week with Marilyn

Distributör: Scanbox
Regi: Simon Curtis.
Medverkande: Michelle Williams, Eddie Redmayne, Kenneth Branagh, Judi Dench, Emma Watson.
Längd: 1 tim 38 min

— — —

Jag hade enormt höga förväntningar på en film om Marilyn Monroe.

Hennes liv och karaktär är så fascinerande, så intresseväckande att jag bara inte kunde låta bli att se den. Michelle Williams, som gestaltar Marilyn, blev både Oscarsnominerad och vinnare av en Golden Globe för sin roll. Och det var verkligen hon och de andra skådespelarna som gjorde filmen. Jag blev absolut inte besviken, men lägger den inte till listan över mina favoritfilmer heller.

My week with Marilyn bygger på den dagbok som den unge regiassistenten Colin Clark förde under inspelningen av filmen Prinsen och balettflickan (1956). Det är hans första jobb inom filmbranschen som han så desperat vill komma in i. 40 år senare publicerades dagboken, men en vecka saknades. Några år senare publicerades också den, och det är den veckan som ligger till grund för filmen.

Marilyn har nyligen gift sig med Arthur Miller när hon ska spela in Prinsen och balettflickan och hon är också på smekmånad med Miller under inspelningen. Filmen hon spelar in är en lättsam komedi, regisserad av Sir Lawrence Olivier, som också gjorde en av huvudrollerna. Med en kvinna som Marilyn som motspelerska hoppas han kunna känna sig ung igen. Förväntningarna på Monroe är skyhöga, och hon blir nervös och kan inte prestera. Hennes självförtroende sviktar trots att hon är väldigt populär, något som hon till exempel upplever när hon ger sig ut på en shoppingtur. Olivier blir irriterad, och assistenten Colin Clark får som uppgift att få Marilyn på bra humör och förberedd för inspelningarna. Precis som så många andra faller han handlöst för Marilyn och en kort romans inleds, trots att alla säger åt honom att de inte har någon framtid.

Michelle Williams fick ingen lätt uppgift i rollen som Marilyn Monroe. Hon är en figur, en roll i sig, som lätt hade kunnat bli överdriven och fånig. Och visst, stundtals reflekterar jag över om beteendet är alldeles för överdrivet. Men oftast fascineras jag över Williams sätt att gestalta osäkerheten och vilsenheten hos någon som har så höga förväntningar på sig. Hon fångar Marilyns avsaknad av självförtroende trots hennes starka dragningskraft. Williams är strålande och levde sammantaget verkligen upp till mina förväntningar. Filmen är underhållande och porträttet av Marilyn intressant och charmigt. Och som sagt, en film om en sådan ikon är svår att låta bli.

— — —

Veronica Svensson