Hem » Recension, Skivor » CD: ”Hirundo maris” med Arianna Savall & Petter Udland Johansen

CD: ”Hirundo maris” med Arianna Savall & Petter Udland Johansen

Arianna Savall & Petter Udland Johansen: Hirundo maris: Chants du Sud et du Nord (ECM/Naxos).  Speltid: 79’56.
Arianna Savall (sång, gotisk harpa, italienska trippelharpa), Petter Udland Johansen (sång, hardangerfela, mandolin), Sveinung Lilleheier (gitarr, dobro, sång), Miguel Angel Cordero (kontrabas, sång), David Mayoral (slagverk, sång)

Syd är syd och nord är nord – och här mötas de två. Katalanska Arianna Savall och norske Petter Udland Johansen när samma fascination för gammal musik och (folkliga) visor och för havet som förenande kraft. Kanske har melodier färdats som frön på fartyg och slagit rot på olika stränder? Kanske vikingarnas långskepp inte bara härbärgerade varor och vapen utan också transporterade sånger mellan Medelhavet och Nordsjön? Oavsett vad man tror om spekulationer av det slaget har det inspirerat till en i högsta grad njutbar cd. Här samsas katalanska och sefardiska melodier med norska – och en skotsk. Slutligen vaggas vi till ro av en osedvanligt vacker version av den välkända ”Trullmors vuggesang” (När trollmor har lagt sina elva små troll …).

Arrangemangen har inte ambitionen att vara så genuint ålderdomliga som möjligt; snarare ser man på den här musiken som en tidlös sångskatt. Det mesta är välansat, stämningsfullt och bedövande vackert framfört, och en hel del skulle kunna bilda soundtrack till romantiska och vemodiga scener i någon fantasyfilm. Ändå kan man inte anklaga Savall och Udland Johansen för att vara insmickrande, och de undviker att gå ner sig i new age-träsket. Det är de alldeles för musikaliska för. Allt är gjort med stil och musikalisk finess och lyfter känsligt fram de underbara och betagande melodierna. Men eftersom stämningsläget är ungefär detsamma rakt igenom finns förstås risken att några kommer att finna skivan lite enformig i all dess skönhet. Kanske hade den mått bra av några mer riviga inslag. Å andra sidan: varför bryta den trollkrets som nu skapas?

Det här är en cd som kräver stillhet och ro – men som också skapar stillhet och ro.

__________