Hem » Recension, Skivor » CD: Sånger av Maurice Ravel

CD: Sånger av Maurice Ravel

Maurice Ravel: Mélodies (Histoires naturelles; Trois chansons madécasses; Çinq mélodies populaires grecques; Deux mélodies hébraïques; Manteau d fleurs; Noël des jouets; Tripatos, Les Grands Vents venus d’outre-mer; Sur l’herbe; Ronsard à son âme; Rêves)  (Naïve/Naxos).  Speltid: 62’00.
Nora Gubisch (mezzosopran) och Alain Altinoglu (piano)

När det gäller Franz Schuberts sånger föredrar jag manliga sångare och då helst en baryton. Valet av röst är inte lika självklart när det gäller Maurice Ravel – även om barytonsångaren Gerard Souzay svarar för de klassiska tolkningarna (inspelade på 60-talet). På denna nya cd sjunger en mezzosopran vid namn Nora Gubisch. Och låt mig genast säga att det gör hon bra, mycket bra. Dessutom har hon vid sin sida en alldeles förträfflig pianist vid namn Alain Altinoglu. Hör bara hur han fångar vattenglittret i ”Le cygne” (Svanen) och hur han får pianot att låta som bröllopsklockor i ”Chanson de la mariée” (Brudens sång).

Ravels sånger är små underverk av vackra melodier och subtilt varierade klanger. Gubisch har en både kraftfull och mjuk röst som aldrig blir ansträngd eller gäll. Ändå kan jag ibland sakna något som är svårt att sätta fingret på. Men hennes ”Kaddisch” blir trots allt inte lika gripande som hos Souzay eller Gerald Finlay (Hyperion), och den svindlande vackra slutfrasen på Trois chansons madécasses saknar det där som gör att man drar efter andan. Lite undrande är jag också till valet att framföra Çinq mélodies populaires grecques på grekiska. Det kan ju tyckas autentiskt, men för mig framstår det som fel tänkt. Ravel har ju faktiskt inte tonsatt de grekiska texterna utan de franska de översättningarna och då inte bara tagit hänsyn till vad orden betyder utan också till hur de låter.

Men det här är ändå anmärkningar i marginalen på en utgåva som jag haft mycket glädje av. Gérard Souzay och Gerald Finlay avlockar sångerna något fler nyanser och lyfter tydligare fram deras olika och unika känslouttryck. Men även Nora Gubisch är en njutning att höra – och dessutom fångar den kvinnliga och den manliga rösten lite olika kvaliteter i den här musiken.

__________