Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Tjejen som sköt skarpt & Generalernas flykt

Regi: Melvin Frank

Generalernas flykt
1968, USA, Komedi
Med Paul Newman, Sylva Koscina,
Regi: Jack Smight

– – –

Studio S Entertainment forsätter sin klassikerutgivning. Den här gången handlar det om två lite mindre kända filmer från Goldie Hawns och Paul Newmans repertoar – Tjejen som sköt skarpt (1976) och Generalernas flykt (1968).

I Vilda Västern-komedin Tjejen som sköt skarpt (eller Ruffel och båg! som den hette vid biovisningen) följer vi småbusen Malloy (George Segal) som efter en stöt med sina banditvänner flytt med alla pengarna. Han hamnar i en håla där han blir förälskad i supersöta glädjeflickan Amanda Quaid (Goldie Hawn). Amanda som vill komma upp sig i livet lägger snart märke till Malloys välfyllda väska och sticker iväg med denna, tätt följd av Malloy. De återförenas snart men måste då istället hålla ställningarna mot banditerna som är hack i häl.

Filmen är en blandning av klassisk Hollywoodfilm och modern komedi. Det funkar sådär. Matinékänslan går inte riktigt ihop med skämten som, även om de är implicita, ofta är av sexuell karaktär. Hawn är charmig och sockersöt som alltid, men Segals karaktär är mest irriterande i sin machostil. Visst finns det några roliga scener, bland annat den där Hawn försöker smussla in sig hos en stel mormonfamilj, men filmen går oftast på tomgång. Summa sumarum är Tjejen som sköt skarpt en småputtrig historia som knappast tillhör Hawns mer minnesvärda roller.

Generalernas flykt handlar om den småkorkade drummeln Harry (Paul Newman), menig i amerikanska armén under Andra världskriget som har problem med auktoriteter och därför ständigt blir fängslad. Han är dock en jäkel på att rymma och har lyckats ett femtiotal gånger eller så. När fem allierade generaler blir tillfångatagna och placerade på ett gods i Italien tillsätter amerikanarna en frigivningsplan. De utnämner Harry till majorsgeneral i utbyte mot att han ska hjälpa männen att fly. Han måste skrida till verket snarast innan männen hamnar i tyskarnas händer.

Paul Newman spelar den spjuveraktiga Harry utmärkt. Hans gester och minspel träffar ofta helt rätt, han är charmig helt enkelt. Skämten i denna krigskomedi är kanske inte alltid av så hög karaktär, men det är tillräckligt underhållande för att man ska hålla modet uppe. Generalernas flykt är en harmlös komedi som lyckas underhålla åskådaren ganska bra. Förvänta dig inget mästerverk bara.

– – –

Erik Göthlin är filmvetare och frilansskribent