Hem » Film, Recension, Videohyllan » Bluray: Johan Falk – Barninfiltratören

Distributör: Nordisk Film
Regi: Richard Holm
Skådespelare: Jakob Eklund, Joel Kinnaman, Tom Ljungman, Antti Reini m.fl.
Längd: 93 min
Finns på svensk DVD och Blu-ray från 2012-11-21

— — —

En fräck rånarliga, specialiserade på värdetransporter, härjar i Göteborg. Polisen kallar rånarna för ”Nakenligan” då de lämnar väktarna avklädda och flyr i deras uniformer. Vid det senaste rånet dödas en oskyldig man som försöker stoppa ligans flyktbil. Dessutom råkar rånarna utlösa den färgampull som finns i pengaväskan och nu ställs de inför ett nytt problem. De måste nämligen betala en stor del av bytet till de som sålt rånkonceptet till dem. Med pengarna tillfälligt förstörda behöver de snabbt någon som tvättar dem. Samtidigt gör Johan Falk (Jakob Eklund) och GSI-gruppen allt för att lista ut hur allt hänger ihop…

Det är sällan man ser en film som börjar så oengagerat men sedan får sådan fart som Richard Holms Barninfiltratören. Inte så konstigt kanske, själva ramhistorien med den unga rånarligan som måste tvätta sitt byte känns till en början mest som utfyllnad för att seriens viktiga karaktärer ska kunna närma sig den konfrontation som snart stundar. Jag syftar då på Frank Wagners (Joel Kinnaman) återkomst och uppgörelse med de kriminella bröderna Rydell. Wagner återvänder nämligen denna gång till Göteborg för att betala sin gängbot till Rydell-ligan och på så sätt bli kvitt dem för gott. Vågar man gissa att detta inte kommer gå fullt så enkelt som Wagner hoppats på?

Rånhistorien låter sig dock utvecklas på ett ganska intressant sätt. Tom Ljungman fungerar bra som stressad ungdomsbrottsling och gör lite av en förlängning av sin struliga pojkspoling från Patrik 1,5 (2008). Samtidigt blandas en annan ung man in i handlingen – Simon (Oskar Nyman) som tar på sig att tvätta pengarna. Precis som namnet Barninfiltratören antyder utvecklas detta i ett etiskt ganska klurigt dilemma för Falk och GSI-gruppen. Är det rätt att tvinga en 15-åring att infiltrera kriminella kretsar? Ett upplägg som till och med den vanligtvis så polisiärt vidlyftiga Johan Falk har svårt att smälta.

Barninfiltratörens ”egentliga” otäcking spelas av Antti Reini som med övertygande rutin levererar en finlandssvensk psykopat med k-pist och kniv i högsta hugg. Förövrigt får själva GSI-gruppen mer utrymme än tidigare. Chefskommissarie Patrik Agrell (Mikael Tornving) har knorrat i bakgrunden i några filmer om att han kanske tänker avgå, och i Barninfiltratören får vi veta varför. Även Meliz Karlge, som spelar poliskvinnan Sophie Nordh, har en framträdande roll. Först och främst beror detta på hennes ”hanterar-relation” till Seth Rydell, som även denna gång är utmärkt gestaltad av Jens Hultén. Det finns något farligt och skevt i deras mystiska små möten. Den späda Sophie är dels livrädd för Seth, samtidigt verkar det finnas någon typ av grundläggande attraktion mellan dem. Att detta kommer att kunna utvecklas till något riktigt intressant råder det inget som helst tvivel om.

Om sanningen ska fram så fungerar egentligen inte Barninfiltratören speciellt bra som fristående film. I ett nära på tv-serielikt upplägg går mycket av filmens engagemang till att bygga upp förväntningarna inför filmseriens avslutande episod – Johan Falk: Kodnamn Lisa – som dessutom kommer att biovisas. För att poängtera detta får vi inte bara en avgörande twist mot filmens slut utan även en spänningshöjande cliff-hanger i filmens sista scen. Trots detta tycker jag Barninfiltratören förtjänar ett klart godkänt betyg – inte minst på grund av filmens mycket välgjorda actionscener.

Fotnot: Johan Falk: Barninfiltratören kallas även för Johan Falk 11. Detta kan bli en smula förvirrande då det faktiskt rör sig om den trettonde delen om kriminalinspektör Falk. De första tre filmerna, Noll tolerans (1999), Livvakterna (2001) och Den tredje vågen (2003), räknas dock som fristående och innehåller inte karaktären Frank Wagner som presenterades först i Johan falk (1) – Gruppen för särskilda insatser (2009).   Johan Falk: Barninfiltratören är den femte av sex nya filmer i serien. Föregående filmer från 2012 är: Johan Falk – Spelets regler, Johan Falk – De 107 patrioterna, Johan Falk – Alla råns moder, och Johan Falk: Organizatsija Karayan.

— — —

Kristoffer Pettersson är en del av Kulturdelens redaktion