Hem » Bioaktuellt, Film, Recension » Bio: Bröllop i Italien

Danmark, 2012
Romantisk komedi
 Medv: Trine Dyrholm, Pierce Brosnan, Kim Bodnia, Paprika Steen mfl
1 tim 56 min. Från 7 år
Visas på Filmstaden

— — —

Susanne Bier är både omskriven och omtalad (bland annat för sina åsikter om manligt och kvinnligt) och prisbelönt, som en skicklig regissör till starka dramer om livets svåra frågor. Hon debuterade med Freud flyttar hemifrån (1991). Hennes senaste film, Hämnden (2010), berörde mig djupt. Bier ställer aldrig de lättaste frågorna, eller ger de enkla svaren, utan tvärtom. En annan av hennes filmer som jag aldrig glömmer är Bröder (2004). Jag minns när jag kom ut från biografen efter att ha sett den, hur omskakad jag var. Hon var varvat tunga dramer med något lättsammare i sin produktion, och när hon nu kommer med Bröllop i Italien tillhör den definitivt den senare kategorin.

Ida, som nyss genomgått en cancerbehandling och befinner sig i ett känslomässigt vakuum, kommer hem från sjukhuset och finner sin man i soffan tillsammans med en ung kvinna. Det blir den utlösande faktorn för dramats början. Deras dotter ska gifta sig i Italien, och det är meningen att de ska resa dit tillsammans. Nu blir det inte riktigt så, och slumpen styr när Ida istället får sällskap av brudgummens far, den tillknäppte företagsledaren Philip. Väl i Italien följer en hel räcka med förvecklingar, sedan kärleken mellan det blivande paret visar sig inte hålla måttet. Medan Ida går och oroar sig för återfall i sjukdomen och tröstar sin dotter kommer hon och Philip närmare och närmare varandra och –  ja, ni förstår. Det här är inte en historia med stora överraskningar, tvärtom är den mycket förutsägbar och det känns som om man sett den förr. Till bildspråk och miljö påminner den om Mamma Mia! (2008), dock utan de musikaliska inslagen, och med en något stramare framtoning. Naturscenerierna är oerhört vackra och de italienska husen och citronlundarna andas romantik och tradition.

Det sprakar inte direkt mellan huvudpersonerna (spelade av Trine Dyrholm och Pierce Brosnan) och till viss del tycker jag deras gemensamma historia blir småtråkig. De som däremot ger blod och liv åt berättelsen är Philips svägerska, spelad av Paprika Steen, som är magnifik i sin bittra utlevelse, och Idas make, spelad av Kim Bodnia. Han är boven i dramat, en riktig ärkeidiot, som efter flera turer fram och tillbaka till slut får vad han förtjänar.

Helhetsbilden blir ändå något av en hjärtevärmare, en lite väl uppstyrd feel god-film fylld av ingredienser som hör till de genretypiska dragen: kärlek, både lycklig och olycklig sådan, vackra människor, bedårande natur, en lagom exotisk plats, något som ställer till det och ett lyckligt slut. Det må sen vara att jag är besviken och hade förväntat mig mer kött på benen; Bier levererar trots allt en historia som både lockar till skratt och några trillande tårar en vanlig, gråmulen onsdagskväll i november. Det kanske får räcka så.

— — —

Agneta Hagerud är litteraturvetare och lärare.