Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: Helt hysteriskt – 20th anniversary special

Distributör: Scanbox Vision
Regissör: Mandie Fletcher
Medverkande: Jennifer Saunders , Joanna Lumley, Julia Sawalha m.fl.
Längd: 90 minuter
Finns på svensk DVD sedan 2012-10-31

— — —

Under 90-talets stora brittiska humorvåg fanns det ett program som verkligen stod ut ur mängden. När Jennifer Saunders och Joanna Lumley för första gången stapplade ut i TV-etern 1992 i rollerna som Edina Monsoon och Patsy Stone stod det klart att man hade nått en ny milstolpe inom brittisk TV. Programmet slog sig lös från den tidigare så väletablerade humormallen som brittiska sitcoms dragits med sedan 80-talet och vågade sig istället på en del för branschen rätt vågade grepp. Med fräcka gliringar och vassa kommentarer om 90-talets populärkultur var Helt Hysteriskt inte rädd för att datera sig, och kanske är det just därför de alkoholiserade modelejonen alltid framstått som så tidlösa. Men hur blir det egentligen när en serie som, om vi ska vara ärliga, hämtade det mesta av sin humor ur medellivskriser och klimakteriebesvär plötsligt återvänder efter decennielång frånvaro? 20 år efter att den sprit och drogdrivna resan började återvänder nämligen Saunders, Lumley och resten av gänget för tre helt nyskrivna jubiluemsavsnitt som bjuder på en inblick i karaktärernas livsöden under det stressiga 2010-talet. Men har de moderiktiga damerna och deras vassa tungor åldrats med värdighet likt ett fint vin, eller har deras sociokulturella och politiskt inkorrekta spydigheter blivit lika stela och föråldrade som Eddie och Patsy själva?

Problemet med många komediserier är att de vid en återblick sällan ter sig så bra som kanske minns dem. Ännu värre blir det sedan när komikerna bakom programmen bestämmer sig för att återförenas i slapphänta försök att tjäna snabba pengar på deras en gång så klara stjärnglans. Ofta blir dessa återföreningsshower inget mer än en plump kavalkad av tillbakablickar och självreferenser, som aktivt tar bort all känsla av originalitet som serien kanske en gång besatt. Just därför måste man nog säga att Absolutely Helt hysteriskt – 20th anniversary special bjuder på en riktigt uppfriskande upplevelse. Medan man inte sticker under stol med att karaktärerna och deras omvärld har åldrats, så gör man aldrig själva återföreningen till något centralt tema. Istället är det som att de tre nya avsnitten lika gärna skulle kunde ha skrivits under seriens glansdagar. Patsy och Edina är fortfarande lika uppslutna i sina egen personliga lilla värld, Saffron försöker fortfarande rädda världen samtidigt som hon försöker förtrycka sin cyniska bitterhet, och Eddies mor Jennifer lyckas fortfarande vara den smartaste i familjen trots sin demens.  Det enda som egentligen skvallrar om att avsnitten är något utöver det vanliga är den långa rad av brittiska kändisar man fått med på gästlistan, då både artister som Emma Bunton och Lulu och ett helt gäng stora sportstjärnor hinner dyka upp under innan de tre avsnitten är över.

Helt hysteriskt – 20th anniversary special har dock en del skavanker som med tiden blir svåra att blunda för. Medan det är berömvärt att man strävat efter att inte falla i samma fallgropar som andra återförenade humorserier, så börjar det nästan efter ett tag kännas märkligt att ingen kommenterar den passerade tiden. Det har trots allt gått 9 år sedan serien slutade sändas, och känslan av att karaktärerna verkar ha befunnit sig i något slags limbo är svår att skaka av sig. Samtidigt är det kanske inte så svårt att föreställa sig att just Eddie och Patsy skulle vara rätt så bekväma vid tanken på att inget har förändrats under det senaste decenniet. Då är istället jubileumsutgåvans tredje avsnitt ett större problem. Olympics handlar, som namnet skvallrar om, den stora OS-hysterin i somras. Edina Och Patsy kunde förstås inte ha brytt sig mindre om själva sporteventet, men är villiga att göra i stort sett vad som helst för att ta del av glamouren och stjärnglansen runt det hela. Medan premissen i sig är sund och skulle kunna ha bäddat för en hel del underhållande situationer, så kollapsar det hela samman till ett farsartat spektakel i slutändan. Det är här som Helt hysteriskt – 20th anniversary special börjar spricka rejält i sömmarna för att sedan till sist urarta i rent publikfrieri. Här har man tvingat in onödiga gästspel av bortglömda karaktärer ur serien, samtidigt som man dessutom spätt på extra ordentligt med stora kändisgäster. När sedan Patsy och Edina springer runt som yra öns med alla sina karaktärsdrag uppskruvade till elva blir det helt enkelt lite för mycket.

Att se missbrukande pantertanter som fortfarande drivs av 90-talets självupptagna karriärslystenhet känns nästan lite bisarrt ställt jämte dagens så mjäkiga och oförargliga tv-komik. Det är nästan med vördnad man ser Jennifer Saunders och Joanna Lumley upprepa sina roller som rättframhetens stapplande försvarare. Men visst kan man inte förneka att många av seriens grepp och idéer känns daterade, och att serien faktiskt fortfarande brottas med samma problem som den dragits med sedan 90-talet. Men samtidigt är det kanske just så det ska vara? Medan tider och trender må ha förändrats, visar nämligen Helt hysteriskt – 20th anniversary special att humor, till skillnad från Edinas känsla för mode, ibland kan vara tidlös.

— — —

Johan Axell är filmvetare och redaktör på tidskriften Frombeyond.se