Hem » Fokus, Recension, Utställningar » Utställning: Att komma närmare livet av Kelvin Sommer

Utställning: Att komma närmare livet av Kelvin Sommer

Att komma närmare livet
Kelvin Sommer
Konstfrämjandet, Örebro
19 januari – 6 februari

— — —

I presentationen av sig själv och av sitt konstnärskap vid vernissagen av sin utställning på Konstfrämjandet i Örebro beskriver den mångsidiga konstnären och pedagogen Kelvin Sommer konsten som ett instrument för att ”komma närmare livet”. Han ägnar sig nu helt åt sin egen konst, föreläsningar och diverse konsultuppdrag inom miljö, utsmyckning och design. Författarskap ingår också i hans mångsträngade yrkesverksamhet. I sitt anförande nämner han också att de växlingar som ofta under livets gång förekommer hos konstnärer när det gäller motiv och tekniker avspeglar skeden i konstnärens liv som person.

Den utställning han nu visar är bilder där han hämtat inspiration från det kinesiska kalligrafiska bildalfabetet.  Målningar i tusch i både större och mindre format täcker galleriets väggar och vid en första anblick ger bilderna ett monotont uttryck. Vid närmare granskning upptäcker betraktaren varje bilds särart och särskilda uttryckKelvin Sommer. Sommer tar till vara tuschets möjligheter att både täcka och bete sig transparent. Detta gör de abstrakta bilderna levande och spännande att fördjupa sig i.

Att arbeta med kalligrafi är att ägna sig åt en konstart med rötter långt tillbaka i tiden. För att uppnå det estetiska målet att avbilda tecknen ur bildalfabetet krävs mycket koncentration och övning. Kalligrafin har också ett meditativt och filosofiskt inslag. Kelvin Sommer har ofta både i sitt nutida måleri och under de olika livsskeden han genomgått i sitt skapande vidrört människans existentiella frågor. Och visat att bildkonsten såväl som skrivandets konst kan ställa både de stora frågorna om människans tillvaro på jorden liksom hennes sätt att behandla jorden. Ett exempel är de bilder från kalhyggen som han tidigare arbetade med under en lång tid. Bilder där han trängde in i kalhyggenas värld och visade det absurda i deras skönhet och den förödelse och det skövlande som de samtidigt representerade vid en fördjupande studie.

De icke namngivna tuschmålningarna i den pågående utställningen utgör tecken men inte bokstäver. Sommer har dock i flera av dem flikatKS in några latinska bokstäver i rött såsom kontrast till hans kalligrafiskt inspirerade och tolkningsbara målningar och meditativa tecken. Kalligrafiska tecken rymmer, när de är väl utförda, ett högt estetiskt värde och kan inte skrivas i en hast. De kräver vid utformandet ett tålmodigt och eftertänksamt förhållningssätt av konstnären.

Sommers tecken har möjligen ett sådant budskap genom den abstrakta icke föreställande formen. Kolsvarta ytor och spontana stänk, varierar med grå schatteringar och ytor som är mer bearbetade. Sammantaget inbjuder bilderna betraktarens fantasi och medverkan. De är vackra och kräver tålamod för att upplevas.

Och vad är budskapet?

Kanske att vi bara ska stanna till och hejda oss för en stund!

— — —