Hem » Recension, Tv-serie, Videohyllan » Vlogg: The Lizzie Bennet Diaries

Vlogg: The Lizzie Bennet Diaries

Något nytt har hänt: Elisabeth Bennet har skaffat en vlogg!

Jane Austens Stolthet och fördom är med andra ord tillbaka i ett helt nytt format. Den Lizzie Bennet vi möter nu är 24 år, bor i närheten av Los Angeles tillsammans med sin familj och studerar media på college. Som en del i sin utbildning har hon startat en vlogg, det vill säga en videoblogg. Den 9:e april 2012 postade hon sin första video på youtube och är nu uppe i 88 stycken. Hon berättar framför kameran om sitt liv, sina systrar, vad som händer och vem hon träffar… Mycket snart är hon inte längre ensam framför kameran. Vi möter hennes vän Charlotte som är den som står för redigeringen av videodagboken, storasystern Jane knackar på dörren till Lizzies sovrum och lillasystern Lydia rusar in och stör. Så småningom hamnar Lizzie på nya platser men fortsätter hela tiden sin videodagbok.

Ashley Clements

Ashley Clements

Skaparna av The Lizzie Bennet Diaries heter Hank Green och Bernie Su. I rollerna ser vi bland andra Ashley Clements som Lizzie, Laura Spencer som Jane, Mary Kate Wiles som Lydia och Daniel Vincent Gordh som Mr Darcy. Särskilt Clements och Spencer är nästan ruskigt trovärdiga som Bennet-systrarna. Om man redan är välbekant med Stolthet och fördoms intrig och karaktärer är det fantastiskt roligt att återse dem i en så modern, oväntad och smart reinkarnation. Lizzie vill arbeta med media. Jane är vintage-fantast och arbetar inom mode. Lydia lever ett vilt collegeliv. Mary (som dock bara är kusin för tillfället) är en dyster EMO som bara vill läsa böcker. Mr Darcy är en hängselförsedd hipster och mycket framgångsrik med företaget Pemberly Digital.

Hela projektet är tänkt för internet, framförallt youtube. Men The Lizzie Bennet Diaries är inte gjort av en vanlig youtube-amatör hemma på kammaren. Skådespelare, regissörer och manusförfattare är seriöst folk och alltsammans är noggrant och professionellt genomfört. Till formen är det dessutom det allra första i sitt slag. I centrum står förstås Lizzie och hennes vlogg som finns på youtube. Men kom ihåg att Lizzie är mediestudent: Hon har alltså Tumblr, Twitter och Facebook också. Lydia blev intresserad av vad storasystern höll på med på sitt rum och bestämde sig för att starta en egen vlogg. Som social partytjej har Lydia också Twitter och Tumblr. Mr Darcy och Bing Lee (Mr Bingley) har Twitter. Som fashionista har Jane Pinterest och Lookbook som främsta domäner.

Lizzie har för tillfället 156 798 följare på youtube. Hennes videos har visats 21902363 gånger. Förutom Lydia har till exempel Georgiana Darcy också en egen spin-off-vlogg. Det är som att karaktärerna faktiskt existerar. Digitalt. Lizzie avslöjade på sin Tumblr att Jane och Bing Lee börjat följa varandra på Twitter. När Bing Lee oväntat försvann och bröt kontakten med Jane förändrades tonen på hennes Pinterest radikalt. Dittills hade det funnits att se fina bilder av stickade strumpor, vintage klänningar i pastellfärgad tyll och gulligt gör-det-själv-pyssel. Men nu dök det plötsligt upp sorgsna, mörka bilder och citat om saknad och hjärtesorg. Hennes följare kommenterade med ”Det kommer ordna sig, Jane! Ge inte upp!” och ”Ni är perfekta för varandra. Du ska få se att det slutar lyckligt.”

Om man är ett fan av Austen (och inte enbart är det på grund av klänningarna) är det här förstås något av en dröm. Stolthet och fördom SKER just nu på nätet och man kan följa karaktärerna på nästan daglig basis i social media. Man kan till och med få vara där och trösta Jane när hon är ledsen över Bing Lee. Man kan kommentera Lizzies och Lydias videor. Man kan följa de flörtiga tweetsen mellan Lydia och George Wickham, varna henne och sedan se hur hon ilsket försvarar honom och avslutar med ett ”whatever!”. Man kan läsa de ganska vardagliga tweetsen mellan Mr Darcy, Caroline Lee (Bing Lees syster) och Mr Darcys vän Fitz Wiliams. De har internskämt! Man kan äntligen få berätta för sina favoritkaraktärer hur mycket man beundrar dem. Som att till slut få prata med en kär vän man länge varit skild från.

Det här har verkligen aldrig gjorts förut. The Lizzie Bennet Diaries är lite av ett metafiktivt multikonstverk. Intrigen pågår i realtid. Karaktärerna korsar gränsen till det verkliga och finns faktiskt här ibland oss, i den digitala världen. Ibland verkar de som kommenterar videos, tweets och bilder inte inse att det är en påhittad karaktär de följer. Muren mellan verklighet och fiktion bryts ner. Ibland spelar följarna med i berättelsen, ställer frågor och ”gillar”. Lizzie svarar på frågor och kommenterar tillbaka. Aldrig har vi fått vara så nära berättelsen förut. Internet har blivit gråzonen där fiktiva karaktärer och verkliga människor möts och är lika närvarande.

Tove Ekström, Paris