Hem » Film, Recension, Videohyllan » DVD: How to Marry a Billionaire

Scanbox vision, 2011
Regi: Phil Traill
Skådespelare: Felicity Jones, Ed Westwick, Bill Nighy, Brooke Shields
123 min
Betyg: betyg-2

— — —

Det som är näst mest fascinerande med den här filmen är att någon, någon gång kom in till en filmfinansiär och sa; ”Jag vill göra en film om en tjej som är skateboardstjärna, men slutar för att hennes mamma dör. Sen har de dåligt med pengar, så då tar hon jobb som uppassare hos en rik familj i deras palatsliknande ’fjällstuga’ i alperna. How to marryDär lär hon sig älska livet genom att börja åka snowboard och bli kär i sonen i den rika familjen. Sen är filmen slut.”.

Det som är allra mest fascinerade är att denna filmfinansiär då måste ha sagt; ”Sjukt bra idé, det gör vi”, och sedan lyckades få riktigt stora skådespelarnamn att ställa upp på detta. Vem som sen satte den ”svenska titeln”, i England och USA heter den nämligen bara ”Chalet girl”, är ännu mer intressant.

Ja, som sagt så handlar filmen om ”den 19-åriga skateboard stjärnan Kim (Felicity Jones)”. När hennes mamma dör i en bilolycka lägger hon dock av med skateandet för att försörja sin stackars deprimerade och arbetslösa pappa, genom att slita på ett ”diner”. Iklädd sedvanlig hätta och förkläde. Hon lyckas dock få ett mer välbetalt jobb som ”chalet girl” (typ uppasserska) i Alperna. Där möts hon av ännu en ”chalet-girl” (Tamson Egerton) som är blond, tycker att alla som inte kan åka slalom och flörta med rika killar är ”losers”. Kim passar förstås inte riktigt in i den tjusiga miljön och gör ett par skojiga mr Bean-aktiga missar inför den tjusiga familjen. Ha ha liksom.

I familjen finns en son (spelad av den oförskämt tjusige Ed Westwick från Gossip Girl), som har en alldeles för passande och tråkig flickvän (Sophia Bush), en krävande pappa (Bill Nighy), en fånig bror och en läskig mamma (Brooke Shields). Sen lär sig Kim åka snowboard (med hjälp av en finsk kille som är rätt kul), chaletgirlblir kär (i Ed Westwick förstås, det skulle jag också blivit) och vän med den snobbiga blondinen. Allt löser sig helt enkelt till det bästa. Eller?

Det är ingen film som kommer att förändra världen. Den är inte heller särskilt rolig. Men lite romantisk och jag har inte direkt tråkigt när jag tittar på den. Rent estetiskt finns det en hel del att glädja sig åt. Snygga människor till exempel; Felicity Jones, Ed Westwick och Tamson Egerton är riktigt ögongodis allihopa. Plus att återkommande vyer över alperna också är väldigt fint att titta på. Men ja… jag tycker bara att Hollywood kan använda sina pengar och dessa faktiskt riktigt duktiga skådespelare för bättre ändamål. Tänk vad de där helikopterfilmade vyerna måste ha kostat att producera?

Det är inget fel med romantiska komedier ibland när hjärnan behöver vila och själen vill ha lite känslomässigt godis. Men den här filmen är som glansigt paket innehållande en tom kartong.

— — —

Malin Nilsson