Hem » Konserter, Recension » Konsert: Loke & Mohlavyr, Kulturhuset

Konsert: Loke & Mohlavyr, Kulturhuset

Konsert

Loke, Mohlavyr

Kulturhuset B-salen, Örebro, 15 mars

———

Det är alltid lika kul när något innovativt sker nere i Kulturhusets källare. Inredningen ifrån Café Deed hade tagits ner för att göra publikutrymmet till något mer restaurang-liknande med mysiga vibbar, hellre än att sterilt bara ställt fram en massa stolar mitt på golvet. Öl, cider och vin såldes för rimliga priser, med bland annat nachotallrikar som tilltugg. Mysigare än så har det sällan varit nere i B-salen.

Alla foton tagna av: Elin Lundström

Inredningen var dock inte det som var mest innovativt under kvällen. Hon är nog kändast för sitt artistnamn – Mohlavyr. Ulrika Mohlin, som hon heter utanför scenen, imponerar ännu mer live än på skiva. Hennes unika, lekfulla röst fångar ens uppmärksamhet direkt. Två låtar med svensk text framförs först, vilket är annorlunda gentemot hennes vanligtvis engelska texter. Mycket av fokus dras till Ulrikas sound, som kan jämföras med The Velvet Underground och Sonic Youths både udda och vanligare, lugna partier, så att låtarna faktiskt är på ett annat språk föll bort i hela ljudbilden.

Med sig hade hon en basviolinist och en gitarrist (som spelade på en tolv-strängad gitarr) som bakgrundsband. De båda ackompanjerande musikerna bidrog mycket till ljudbilden och utan dem hade det förmodligen inte gett samma genrebrytande vibb. Ulrika själv växlade mellan gitarr, piano och dragspel samtidigt som hon sjöng, vilket var tydligt att hon bemästrade med alla instrument. Ett mycket starkt och behagligt framträdande från Mohlavyr & co.

Inne i B-salen hade människor av alla åldrar och sorter samlats, inte bara för Mohlavyr, utan för kvällens headliner. Det är få människor som kan få en att skratta, gråta, tänka efter och sjunga med i en och samma låt, men Loke Nyberg är definitivt det ledande exemplet. Eftersom att han aldrig spelat på en ordentlig scen i Örebro tidigare, så är det lätt att förstå det höga folkantalet inne i lokalen. Sist han spelade i Örebro var det i en lägenhet med 35 kvm, inför 38 personer.

l2

På hans två första skivor har Loke bara ett fåtal instrument med, oftast bara gitarr eller piano. På den senaste skivan finns betydligt mycket fler instrument med, t.ex. bas, trummor och trumpet med. Man skulle kunna tro att hans liveframträdanden då skulle låta tomma eller att något helt enkelt skulle saknas, men tji får man då. Visserligen hade Loke sin kompanjon Fredrik Arvidsson med sig, som spelade både piano och mandolin vid tillfällen, men oavsett det faktumet lät det ännu mer intimt och personligt med bara två personer. Något som Loke var expert på att förmedla.

”ADHD” är en låt som inte kan lämna en enda person inne i B-salen utan ett leende. Texten: ”I början av mitt liv kallade man mig för kreativ. Då såg man energin som nånting gott. Jag fick människor att le, och då var det lätt att överse med ett och annat raseriutbrott. Men snart blev tonen tvärare från päron och från lärare som sa: du måste kunna sitta still. Men jag svarade: vad fan? Sitta still är klart jag kan. Det är dessvärre ingenting jag vill”, är helt klart en av kvällens höjdpunkter. Det bästa med Loke är att han inte går att placera någonstans. Det är inte riktigt visor och inte heller typiska singer-songwriterlåtar. Han gör sin egen grej, på samma sätt som Mohlavyr gör sin.

Under spelningens gång höll Loke ständig kontakt med publiken, för att göra dem så delaktiga som möjligtvis. Ibland så tydligt att det inte ens lät som att han framförde låtar, utan bara berättade en historia om ett förhållande eller ett minne han har. Energin som Loke förmedlar under ”Aldrig mera rädd” är enastående, där han tar i med varje centimeter lungkapacitet han har och viftar och stampar med armar och ben. Något som alla kommer att minnas en lång tid framöver. Texten till ”Aldrig mera rädd” tar upp att man inte ska vara rädd för att bryta mot normerna och fördomarna som vardags-Svensson satt upp. Att bryta mot normerna är exakt det som båda akterna under kvällen lever för, vilket är beundransvärt. Länge leve Loke och Mohlavyr!

Låtlista för Loke:

• ADHD
  • Melankolia stad