Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Orkestermusik av Joaquín Turina

CD: Orkestermusik av Joaquín Turina

Turina omslagJoaquín Turina: Danzas fantásticas; Poema en forma de canciones*; Saeta en forma de Salve a la Virgen de la Esperanza*; Farruca from ”Triptico”*; Ritmos; Sinfonía sevillana (Chandos/Naxos). Speltid: 71’27.

Clara Mouriz (mezzo-sopran)*, BBC Philharmonic, Juanjo Mena (dirigent)

betyg-4

Säger man klassisk spansk orkestermusik går säkert tankarna till dansanta rytmer och klanglig prakt. I så fall kommer inte den här cd:n att göra någon besviken. Joaquín Turina (1882–1949) uppfyller nämligen alla ”fördomar” på ett härligt sätt – vilket redan en titel som Danzas fantásticas antyder. Men det är naturligtvis inte full fart rakt igenom; här finns även lite loja siestastämningar och plats för melankoli. Men ofta är det glansfullt och med påfallande mycket att göra för blåsarna. Det är lätt att ryckas med. Turina tillhörde samma generation som Manuel de Falla, och det finns en hel del som förenar de två. Men så var också båda intresserade av att skapa en modern spansk musik på nationell grund.

Joaquín Turina 1914

Joaquín Turina 1914

Med sin härliga inspelning av de Fallas Den trekantiga hatten och Nätter i spanska trädgårdar visade sig dirigenten Juanjo Mena ha full koll på den här repertoaren. Nu liksom då får han dessutom sin brittiska orkester att låta som om den vore uppfödd på vällagrade andalusiska viner. I tre av verken ansluter sig även mezzon Clara Mouriz, och det är bara att hälsa henne välkommen. Här har vi en röst som under den avrundade bouqueten rymmer en eldig kraft. För att allt detta ska komma till sin rätt krävs naturligtvis också att ljudteknikerna har gjort sitt jobb. Det har de. Chandos målar upp en helt strålande ljudbild. När det gäller själva musiken ska man inte förvänta sig några direkta djup – och gillar man inte spanska tongångar med folkloristiska inslag är det förstås kört. Men om man uppskattar flott och variationsrik orkestermusik väntar en högtidsstund. Jag har i alla fall svårt att tänka mig en bättre inspelning än denna av dessa verk.

__________