Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Serier » Serier: Valhall, den samlade sagan 4

Serier: Valhall, den samlade sagan 4

Valhall, Den samlade sagan 4

Peter Madsen

Ekholm & Tegebjer förlag

betyg-5

vallhall1Få skandinaviska serier har fått sådan genomslagskraft på den nordiska seriemarknaden under de senaste tre decennierna som den danska äventyrseposet Valhall. Peter Madsen avslutade sitt femton volymer tjocka mästerverk år 2010 och förlaget Ekholm och Tegebjer kan inte prisas nog för att ha börjat göra detta mästerverk tillgängligt i Sverige i komplett form

Baserad på den fornnordiska mytologin har Peter Madsen skapat ett rikt, frustande seriemytos  i en mycket tilltalande form. De gamla gudasagorna har dammats av och moderniserats med stor skicklighet. Peter Madsens mästerskap som serieskapare och illustratör är obestridlig och han bemästrar seriens hantverksmässiga skapande. Valhall har ofta jämförts med Asterix och den jämförelsen kan nog till viss del mest vara hedrande för Asterix.

Historien om Valhall började i Köpenhamn vid 70-talets slut. Henning Kure, redaktör på danska Interpresse ansåg att något måste göras för att bryta den utländska dominansen inom serieutbudet. Via många omvägar fick han kontakt med den tecknande gymnasieeleven Peter Madsen och så lades grunden för det största nordiska serieprojektet någonsin.valhall2

Denna den fjärde volymen  i serien gör ingen besviken. Peter Madsen lyckas pussla ihop de delvis osammanhängande uråldriga myterna till en levande berättelse med inre logik. Madsens Valhall är ett mästerverk med storartad berättelse, härliga figurer och fantastiska bilder

Man kan bara tacka förlaget Ekholm & Tegebjer för att dessa underbart vackra samlingsvolymer nu äntligen getts ut på svenska. Valhall börjades ge ut i Sverige på sent valhall370-tal och dessa album är idag ständigt efterfrågade och dessutom samlarrariteter som ibland går för uppåt 1000 kr/st på auktionssajter. Det är därför extra lovvärt att Madsens mästerverk nu görs tillgängliga för en bred publik. Dessutom för första gången samlade i vackra volymer och för första gången i riktigt bra tryck. Som en extra bonus innehåller volymerna rikligt med extramaterial för serienördarna.

Ska ni köpa något enda seriealbum i år så ska ni definitivt välja Peter Madsens Valhall.

Thomas Karlsson