Hem » Recension, Skivor, Skönlitteratur » CD: Kammarmusik av Paul Ben-Haim

CD: Kammarmusik av Paul Ben-Haim

Ben-haimPaul Ben-Haim: Chamber Works: Clarinet Quintet; Two Landsacapes; Canzonetta; Improvisation and Dance; Piano Quartet (Chandos /Naxos). Speltid: 77´05.

ARC Ensemble

betyg-4

Paul Frankenburger föddes i München 1897. Han började studera musik, men så bröt världskriget ut och han skickades till västfronten där han med knapp nöd undgick att dödas vid en gasattack. Hans bror Karl stupade vid Verdun. Efter kriget återupptog Frankenburger sina studier och fick anställning vid Bayerska statsoperan under sådana storheter som Bruno Walter och Hans Knappertsbusch. I mars 1933 uruppfördes hans första större orkesterverk och blev en stor kritikerframgång – även om en tidning fann det opassande att ge offentlighet åt en judisk tonsättare. Detta var samma månad som Hitler blev rikskansler. Frankenburger läste tecknen i tiden och insåg att han inte hade någon framtid i detta Tyskland utan emigrerade till Palestina. Lite drastiskt skulle man kunna säga att han därmed åter klarade sig från att dödas av gas. I Palestina hebreiserade han sig till Paul Ben-Haim, och det är under detta namn han blev en förgrundsgestalt inom israeliskt musikliv och som han idag är känd.

Paul Ben-Haim (foto från National Library of Israel).

Den kanadensiska ARC Ensemble ger här prov på hans kammarmusik, från den ungdomliga pianokvartetten (1921) till den mogna klarinettkvintetten (1941/1965). Kvartetten står på tysk romantisk grund men avslutas lite oväntat med en lustigt trallande sats. Efter ankomsten till Palestina började Ben-Haim utforska judisk musiktradition vilket tydligt hörs i Två landskap (1939) för viola och piano, Improvisation och dans (1939) för violin och piano och ”Canzonetta” (1941) för piano. Det är korta, vackra och charmerande stycken. Albumets huvudnummer är ändå klarinettkvinetten, där Ben-Haim själv tyckte sig ha funnit en ny stil. Han utgick från de två stora europeiska föregångarna inom genren, Mozart och Brahms, men lät den västliga traditionen förenas med östliga element och bilda en egen syntes – en mycket lyckad sådan, dessutom. Det vimlar inte av klarinettkvintetter i musikhistorien, så missa för all del inte denna.

__________