Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Violin and Orchestra av Morton Feldman

CD: Violin and Orchestra av Morton Feldman

FeldmanMorton Feldman: Violin and Orchestra (ECM /Naxos). Speltid: 50’41.
Carolin Widmann (violin), Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Emilio Pomàrico (dirigent)

betyg-4

Det här borde man väl egentligen inte tycka om. Det är knappast vackert. Det är rätt svårt att få grepp om. Det är inte helt lätt att hitta en struktur. Melodier saknas. Tempot, om man kan tala om tempo, är långsamt. Det håller på i dryga 50 minuter utan större variationer och utan att göra alltför mycket väsen av sig. Någon liksom söker sig fram på en fiol: glissandi, ett stilla krafsande, dissonanta stråkdrag. En orkester som en natt full av obestämbara ljud. Det är dovt och mörkt med inslag av vassa träblåsare och försiktiga klockor. Och jag sitter här och lyssnar utan att tröttna, låter ljuden glida in i kroppen eller om det möjligen är min kropp som glider in i ljuden. Det handlar om Morton Feldmans Violin and Orchestra från 1979. Just så, inte Concerto for Violin and Orchestra. Och titeln känns helt rätt. Detta är ingen solokonsert eller ens en konsert. Det är musik som pågår.

Morton Feldman 1976. Foto: Bogaerts, Rob / Anefo

Morton Feldman (1926–1987) hör till de legendariska amerikanska 1900-talstonsättarna, egensinnig, svårplacerad. Han var god vän med John Cage men som tonsättare skiljer de sig åtskilligt. Där Cage alltmer gick in i slumpens värld sökte Feldman ett musikaliskt uttryck som skulle motsvara det som hans målarkompisar inom den abstrakta expressionismen åstadkom. Hans kompromisslöshet resulterade bland annat i en stråkkvartett som varar i sådär sex timmar utan uppehåll.

Violinen trakteras här av Caroline Widmann som tycks ha specialiserat sig på modern musik, och hon lyckas hela tiden att alstra en spänning som gör att man spetsar öronen och lyssnar in i mörkret. Detta är egendomligt fascinerande musik och det är lätt att förstå vad Widmann menar när hon säger att hon ibland när hon spelar Feldman blir “osäker på om några få minuter eller en halv evighet har passerat”.

__________