CD: Kammarmusik av Kaija Saariaho
Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor tisdag, augusti 27th, 2013
Kaija Saariaho Chamber Works for Strings, Vol. 1. (Ondine/Naxos). Speltid: 71’35.
Meta4 (Antti Tikkanen och Minna Pensola, violin; Atte Kilpeläinen, viola; Tomas Djupsjöbacka, cello), Anna Laakso (piano), Marko Myöhänen (elektronik)
Betyg:
–
Idag den 27 augusti har Youssou N’Dour och Kaija Saariaho mottagit sina Polarpris. I våras kom en inspelning med Saariahos oratorium La passion de Simone. Nu är det dags för musik i det mindre formatet. Ondine inleder en serie med hennes kammarmusik för stråkar, och den första utgåvan rymmer sex mycket varierade verk tillkomna mellan 1987 och 2010. Här finns Spins and Spells för solocello och Nocturne för soloviolin, Tocar och Calices för violin och piano, Vent nocturne för viola och elektronik och slutligen Nymphéa för stråkkvartett och liveelektronik. Två av dem har jag i tidigare inspelningar. I Spins and Spells är det tveklöst Tomas Djupsjöbacka på den nya cd:n som svarar för den rikaste tolkningen, men när det gäller Nymphéa är jag inte människa att avgöra vilken version som är bäst. Men så är det också Kronoskvartetten, som uruppförde verket 1987 och fick Polarpriset 2011, som spelar på den förra utgåvan (också den från Ondine).
Att Saariaho är en starkt franskorienterad tonsättare märks kanske ännu tydligare i orkesterverken och operorna än i den lite kärvare kammarmusiken. Det klangliga raffinemanget finns även här men hon drar sig inte heller för skrapljud och mer skärande dissonanser. Det är som om hon vill utforska stråkinstrumentens alla klangliga möjligheter. Dessutom har hon ett gammalt intresse för elektroniskt alstrade ljud och behärskar som få tekniken att förena elektronik och akustiska instrument. Ett verk som Nymphéa måste rimligen redan betraktas som en modern klassiker.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.