Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: La passion de Simone av Kaija Saariaho

CD: La passion de Simone av Kaija Saariaho

SaariahoKaija Saariaho: La passion de Simone. (Ondine/Naxos). Speltid: 66’32.

Dawn Upshaw (sopran), Tapiola Chamber Choir, Finnish Radio Symphony Orchestra, Esa-Pekka Salonen (dirigent)

betyg-4.5

Dagens främsta franska tonsättare heter Kaija Saariaho och är från Finland.

Hon är född 1952 i Helsingfors, men bor sedan 30 år i Frankrike, och hennes musik är genomsyrad av fransk tradition och då inte minst av arvet från Claude Debussy. Det är mycket tydligt i hennes opera L’amour de loin (Harmonia mundi), och det är lika tydligt i hennes nu skivaktuella oratorium La passion de Simone för sopran, kör, orkester och elektronik.

Simone Weil (1909-1943) på ett ID-kort från 1935 när hon arbetade på Renault-fabriken.

Simone Weil (1909-1943) på ett ID-kort från 1935 när hon arbetade på fabriksgolvet hos Renault.

Den Simone vars lidandehistoria här tecknas är Simone Weil som dog i tuberkulos 1943 i en ålder av 34 år och vars mest kända verk är Tyngden och nåden. Kristi lidande och död brukar inom katolsk tradition gestaltas som en vandring mellan olika stationer. Saariaho följer den modellen och låter sin passionshistoria genomgå femton stationer (eller satser, om man så vill). För texten svarar Amin Maalouf, som Saariaho av någon anledning gärna samarbetar med. Här har han levererat en kvasipoetisk redovisning av Weils liv i du-form, ett slags helgonhistoria med frågetecken. Den kan man ha och mista. Viktigare är att texten trots allt inspirerat Saariaho till att skriva fullödig musik.

Inledningen med sopranen över den raffinerade orkestersatsen kan föra Ravels Shéhérazade i tankarna, och fortsättningen bara bekräftar Saariahos magiska känsla för klang. Här finns avsnitt av oerhörd och subtil skönhet. Men hon låter också skärande dissonanser bryta in och någon gång mer brutala och tuffa tongångar. Det resulterar i effektfulla kontraster – som jag gärna hade hört lite mer av.

Kaija Saariaho har idag en position som gör att hennes musik tas om hand av samtidens främsta musiker. Här får vi sålunda höra Dawn Upshaw som solist till Finska Radions Symfoniorkester under Esa-Pekka Salonen. Det är bara att tacka och ta emot. La passion de Simone är ett ytterst fascinerande verk och bekräftar det kloka i beslutet att ge Kaija Saariaho årets Polarpris inom den klassiska musiken. Hon är inte bara en värdig pristagare; hon bidrar till att höja prisets prestige.

_________

PS. Här på Kulturdelen har vi tidigare uppmärksammat den mycket prisvärda boxen Works for Orchestra (4 cd) och cd:n D’om le vrai sens.