Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » LP: Könsförrädare

Könsförrädare

Curse All Law

Teg Publishing

Ute nu på LP + CD

betyg-3

– – –

K…NSF…RR€DAREKönsförrädare är en ung kvartett från Lule. Ett popband med punkattityd. Dra åt helvete, världen. Bandnamnet säger väl egentligen det mesta – politiskt färgad pop ifrågasättande normer och rådande strukturer i samhället. Namnet bör ses som ett bokstavligt sådant, tror jag. Curse All Law är bandets debutalbum som släpps på Teg Publishing, vilka tidigare gett ut bland annat Mattias Alkbergs Begravning.

Bandet spelar i ena stunden klar indiepop med tydliga melodier, för att i andra spela brötigt stök som mer för tankarna till noiserock á la Sonic Youth. Öppningsspåret C’mon Superiors är en slagkraftig dänga med enkel men direkt lyrik: ”They gave me a job and a place to sleep I never slept I guess that’s me […] C’mon superiors I fucked up so kind of you to pick me up”. Det finns något naivt i uttrycket på samma gång som det är ytterst medvetet. Vem fan vill gå till ett meningslöst jobb för resten av sitt liv? Det funkar också hur bra som helst! Andraspåret Raging River är definitivt skivans hitlåt med en refräng så fin att man får rysningar. Annars är den melankoliska Removed, Included / Glass Mountains min favorit. Och även om det norrländska vemodet är en kliché så tycker jag att det finns mycket av det i just den låten.

Om skivan innehar debutens slagkraftighet och vitalitet har den också något av debutens svagheter såsom ojämn komposition och ett inte särskilt konsekvent förhållande till musiken. Det spretar lite åt alla håll, sticken passar inte alltid riktigt in och tempoväxlingarna är inte helt klockrena. Kanske vill bandet låta precis såhär, ja det är klart de vill, men i mina ögon blir det lite ojämnt. Låt så vara. Curse All Law är fortfarande ett starkt förstagiv, och Könsförrädare ett band att hålla koll på i framtiden.

– – –

Erik Göthlin – filmvetare och frilansskribent