Hem » Fokus, Recension, Utställningar » Utställning: Time to change

Utställning: Time to change

Time to change

Installation i fem tablåer

Mona Lindeborg

Nora Konsthall 12 okt – 1 nov 2013

bildInstallationen har de senaste decennierna etablerat sig som en av de vanligaste presentationerna på konstscenen. Rätt utnyttjad är den rik på möjligheter, sceniskt och skulpturalt. Tyvärr används den ofta lite lättvindigt i tron att formen i sig frälser saken. Därför är det extra glädjande var gång man får ta del av en installation där form och innehåll lyfter varann, där man som publik blir engagerad och integrerad. En sådan installation visas just nu på Nora Konsthall.

Mona Lindeborg har under flera år varit verksam i Närkes kulturliv, bland annat med enskilda installationer på Systerskapsfestivalerna under de internationella kvinnodagarna, men det är först nu hon tar det större greppet med flera installationstablåer under ett tak. Hon var tidigare skribent på numera nedlagda Örebrokurirens kultursidor, där hon särskilt bevakade ny kvinnolitteratur och film (vilket till dels förklarar den aktuella utställningens sceniska kvaliteter, som vore de enskilda tablåerna scenograferade för film). Hon har studerat kvinnovetenskap – genus.

Hennes tidigare presentationer har för varje tillfälle ökat mitt intresse och mina förväntningar och de har även bidragit till fördjupade insikter om de skillnader i livsvillkor kvinnor och män emellan som vårt tillsynes ”jämlika samhälle” erbjuder. En större presentation har varit efterlängtad och installationerna i Nora Konsthall med fem integrerade tablåer motsvarar dessa förhoppningar. Det märkliga är hur hon lyckats orkestrera fem var för sig uttrycksladdade scener till samverkan så att helheten blir mer än summan av delarna (de fungerar som aktörer i ett samhälleligt sorgespel). Hon ger dagens gängse samhällsnormer visuell dräkt – som frågor, inte som pekpinnar.

Utställningsrummet har utnyttjats till full effekt – att med sparsamma, enkla medel ställa oss inför ofrånkomliga, kanske obekväma frågor. Mycket ljus, mycket luft, men laddat, nästan förtätat. Installationen illustrerar kvinnors liv globalt och lokalt. Med enkla medel synliggörs överordning/underordning, kvinnors begränsningar i tillvaron, deras krympta livsvillkor – inte minst ekonomiskt. Rekvisitan spänner från sylvassa klackar (se tablå 3, Globalt kvinnoliv). Fetischer? Motståndssymboler? Över ekorrhjul, maktens pelare (självutnämnda samhällets grundbultar) till kaos och kroppsdelar.

Mindre makt = mindre inflytande! ”Money talks.”

Norman Sandén