Hem » Recension, Serier » Serier: Bergtings Domovoi

Serier: Bergtings Domovoi

Domovoi
Peter Bergting
Dark Horse Comics
index

Att den svenska serieförlagsbranchen är i kris är ingen nyhet men Peter Bergtings nya verk Domovoi visar med all pinsam tydlighet hur illa det är ställt. Det är näst intill obegripligt att Sveriges främsta och utan jämförelse mest kompetenta serieskapare ska  behöva söka sig till utlandet för att få sitt verk publicerat. Det är som om Peter Englund skulle tvingas ge ut sina böcker först i Finland för att de svenska förläggarna inte har framsynthet nog att ge ut dem i Sverige.

dom2Liknande exempel kan radas upp. Johanna Koljonen var tvungen att ge Oblivion High först i Finland, Johanna Hellgren publicerades först i Frankrike innan Galago hade vett nog att ge ut henne här. De svenska serieförlagen kan inte klaga att det går dåligt försäljningsmässigt när man så uppenbart inte vågar öppna sig mot nya okända horisonter.

Men åter till Peter Bergting och Domovoi. Bergting tvingades efter att mer eller mindre bli refuserad av alla de svenska serieförlag att kontakta det  välrenommerade Dark Horse-förlaget i USA för att få Domovoi utgiven. Enligt Peter själv tog det bara cirka ett par veckor från den första kontakten med Dark Horse till kontraktskrivning.

Hur pass bra är då Domovoi? Man kan bara konstatera att slutresultatet är briljant. dom4

Domovoi är en mustig, folkloristisk ”skräckromantisk” serieroman av yppersta klass. Inte minst för den underbart skildrade truliga kvinnliga huvudpersonen som är helt oemotståndlig. Bergtings palett och sepiafärgade kolorit är utsökta. Stockholm och miljöerna i Gamla Stan blir också ett viktigt narrativt inslag som ger berättelsen ännu mer karaktär och djup. Det vilar en ljuv och mystisk stämningsfullhet över Domovoi.

Bergting svingar sig lätt mellan och under skinnet på berättelsens myter och legender och blir som en introduktion till ett okänt mytologisk Stockholm.  Berättelsens protagonist, servitrisen Jennie blir indragen i en hemlig sammansvärjning där någon försöker tillskansa sig makten att frigöra stadens Domovoi, en ondskefull vålnad som också är stadens ande.

Peter Bergting

Peter Bergting

Visst kan det finnas skäl till att att många av de svenska serieförlagen inte ville eller ansåg sig kunna ge ut Domovoi – ekonomi och kanske främst i grund och botten rädsla för dåliga försäljningssiffror kan vara några anledningar. Men om inte serieromaner, så väl genomarbetade och faktiskt också så potentiellt kommersiellt gångbara, som Domovoi får en chans i Sverige hur ska vi då någonsin få en rik mångfaldig seriekultur att gro här?

Thomas Karlsson

PS. Domovoi har engelsk text.