Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Orkesterverk av Pehr Henrik Nordgren

CD: Orkesterverk av Pehr Henrik Nordgren

nordgrenPehr Henrik Nordgren: Concerto for clarinet, folk instruments and small orchestra; Symphony No. 1  (Alba/Naxos). Speltid: 62’16.
Christoffer Sundqvist (klarinett), Finnish Radio Symphony Orchestra, Juha Kangas (dirigent).

betyg-3.5

När jag första gången hörde finländske Pehr Henrik Nordgrens symfonier nr 2–5 blev jag rätt tagen. Men så är det också fantastisk musik. Sedan dess har jag hört mer av honom, och det mesta han gjort är intressant – även om de där fyra symfonierna fortfarande står fram i ett speciellt ljus. På den senaste cd:n med hans musik kan vi höra en Konsert för klarinett, folkinstrument och liten orkester (1970) och den Symfoni nr 1 (1974). Det finns många strålande finska klarinettkonserter (t.ex. av Rautavaara, Lindberg och Saariaho) men Nordgrens skäms inte heller för sig med sin vackra elegi och sin avslutande lustiga dans. De folkmusikaliska inslagen (med instrument som kantele och dragspel) har inget med nationalromantik att göra, och snarare än att låta hela musiken klinga i ”folkton” arbetar Nordgren med kontraster. Det folkmusikaliska finns även i symfonin, främst i mellansatsen som är ett slags concerto grosso med en folklig fiol.

I texthäftet skriver tonsättarkollegan Jouni Kaipainen om Nordgren som en mycket udda fågel i 1970-talets Finland. Att över huvud taget intressera sig för folkmusik vid denna tid var suspekt, men Nordgren var en man som trotsade alla trender och lät sig dess dessutom inspireras av Sjostakovitj, Ligeti och japansk kultur. Har man inte hört något av honom skulle jag rekommendera att man börjar med symfonierna 3 och 5 (Ondine) och fortsätter med hans första cellokonsert (BIS). Symfonierna 2 och 4 tycks dessvärre inte vara tillgängliga längre. Men även denna cd bjuder på spännande musik.

__________

PS. Javisst är omslagsbilden målad av Hugo Simberg (numera känd från På spåret …).