Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Enescus 3:e symfoni

CD: Enescus 3:e symfoni

EnescuGeorge Enescu: Symphony No. 3; Ouverture de concert sur des themes dans le charactère populaire roumain (Ondine/Naxos).  Speltid: 55’35.
Tampere Philharmonic Orchestra, Tampere Philharmonic Choir, Hannu Lintu (dirigent)

betyg-4

I min recension av Hannu Lintus inspelning av George Enescus 2:a symfoni hoppades jag på en fortsättning. Här är den. Lintu och hans Tammerforsfilharmoniker har nu tagit sig an den 3:e symfonin. Den skrevs mitt under 1:a världskriget, men någon ”krigssymfoni” är det inte tal. Det här är ett läckert orkesterverk fjärran skyttegravarnas misär.  Däremot hör man tydligt att Enescus tid i Frankrike satt sina spår – ännu mer i denna symfoni än i den förra som var mer befryndad med Richard Strauss. Rimligen har Enescu tagit intryck av Ravels balett Daphnis et Chloé  såväl när det gäller instrumentation och bruket av ordlös kör som i det raffinerade stämningsmåleriet.

Skivan rymmer även ett verk som kompenserar sin kortare speltid med en präktigt lång titel: Ouverture de concert sur des themes dans le charactère populaire roumain. Det rör sig alltså om en konsertuvertyr vars teman lånat sin karaktär från rumänsk folkmusik. Men den låter inte riktigt som Enescus kanske mest kända verk, den folkloristiska Rumänsk rapsodi nr 1 från 1901. Så rör det sig också om ett långt senare verk, skrivet 1948 då Enescu orienterat sig mot ett ”sakligare” tonspråk.

Som vanligt är Ondine-ljudet alldeles utmärkt så nog är denna serie ett bra sätt att upptäcka George Enescus musik på.

__________