Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » Isabelle van Keulen Ensemble: Ástor Piazzolla – Tango!

Tango!
Isabelle van Keulen Ensemble
Challenge Classics. CC72610. 2013

Isabelle van Keulen (violin), Christian Gerber (bandoneon), Ulrike Payer (piano) och Rüdiger Ludwig (kontrabas).

betyg-4

Tango som kammarmusik

piazzolla1Med sin musikstil, Tango Nuevo, flyttade Ástor Piazzolla den argentinska tangomusiken från dansgolv och kabaréscener till konserthus och filmsalonger. Inspirerad av jazz och klassisk konstmusik gav han nya former åt den traditionella dansmusiken, samtidigt som han förmådde bevara den blandning av melankoli, passion, drama och stora känslor som finns i tangon.

Även om Piazzollas musik brukar framföras av ensembler av varierande storlek, förefaller det som om han själv föredrog kvintetter sammansatta av bandoneon, violin, piano, elgitarr och kontrabas. Om man tar bort elgitarren får man en kvartett som påminner om en blandning av en klassisk stråkkvartett och en pianojazzensemble. Med den känslosamma tonen från en bandoneon som krydda och sammanbindande länk kan en sådan kvartett skapa musik som genom improvisationsmönster från jazzen och en formmässig bas i klassisk musik, inte minst barockmusikens former, kan upplevas som både välbekant och lätt exotisk.

Möjligheten att utveckla dessa kammarmusikaliska drag från olika musikstilar har uppmärksammats av den holländska violinisten Isabelle van Keulen, som 2011 skapade en kvartett med syftet att framföra Piazzollas musik. Till sin hjälp har hon de tre tangoentusiasterna Christian Gerber (bandoneon), Ulrike Payer (piano) och Rüdiger Ludwig (kontrabas).

Med tanke på hur många bra inspelningar av Piazzollas musik det finns, krävs det någonting extra för att en ny inspelning skall uppmärksammas. Isabelle van Keulen och hennes ensemble har just detta extra. Oförskräckta skapar de musik som självklart hör hemma såväl i jazz, klassisk musik och tango, men samtidigt överskrider alla dessa gränser utan att lyssnaren ändå tvivlar på att det är Tango Nuevo som spelas. Och resultatet är lysande.

På CD:n Tango! finns kvartettens tolkningar av flera av Piazzollas mest kända kompositioner, bland annat Libertango, Oblivion och Tanti anni prima. Alla de fyra samspelta musikerna får plats att göra sig hörda, men det är ändå Isabelle van Keulens känsliga violinspel och den skicklige bandeonisten Christian Gerber som imponerar mest. Lyssna till exempel på Gerbers makalöst sublima spel i Tristeza de un Doble A.

Det här är en CD som verkligen är värd att lyssna på (men det är inte en skiva att dansa till). Rekommenderas varmt för alla med ett intresse för tango eller kammarmusik.

———

Thomas Mattsson skriver också på bloggen Billy och Benno