Hem » Film, Film & TV, Recension, Videohyllan » DVD: Stalled

Regi: Christian James
Skådespelare: Dan Palmer, Antonia Bernath, Tamaryn Payne, Mark Holden.
Längd: 84 min
Utkommen på svensk dvd: 2014-04-23

betyg-4

———

NF629 STALLED.inddDet finns trevligare sätt att tillbringa uppesittarkvällen före julafton än att vara inträngd i ett toalettbås på jobbet, vilket den olycksdrabbade och smått ironiskt namngivna W.C. (Dan Palmer) blir smärtsamt medveten om när en zombieepidemi bryter ut i byggnaden där han är anställd som fastighetsskötare.

Denna film flirtar med gamla zombiefilmer (till exempel presenterar sig en av karaktärerna som ”Georgina Romero” – en tribut till Night of the Living Dead-regissören George A. Romero) och bjuder på ordentliga mängder gore och humor. Det är dock inte enbart blod och skratt längs vägen, för det lämnas samtidigt plats till karaktärsutvecklande dialoger. Trots att filmen utspelar sig nästan uteslutande inne på damtoaletten så lyckas ändå regissören Christian James undgå att storyn blir nämnvärt enformig eller tråkig. Precis när man börjar misstänka att det är på väg att bli tråkigt så dyker det upp en zombieråtta, en spontan rave-dans, en toalettpappersmumie, en BH-slangbella eller en fyndig sidokaraktär som gör att filmens flöde fortsätter. Det är tydligt att Stalled har inspirerats av Pegg/Frost-klassikern Shaun of the Dead, men det känns ändå inte som att det är fråga om plagiat, mycket tack vare filmens Phone Booth-liknande tema.

Specialeffekterna är visserligen inget utöver det vanliga, men ändå tillräckligt välgjorda för att man inte ska behöva irritera sig på dem, vilket annars är ett ständigt återkommande fenomen i skräckkomedigenren. Det är tämligen sparsamt med bakgrundsmusik, men när den väl dyker upp så är den välkomponerad och passande. Skådespelarna, som är få till antalet (men zombiestatisterna är desto fler), gör på det stora hela godkända insatser, och regissören har hittat en bra balans mellan den morbida humorn och zombieepidemins faktiska allvar. Det enda jag egentligen irriterar mig lite på är att den svenska textningen inte håller särskilt hög klass – det förekommer tyvärr ett flertal felöversättningar och skrivmissar. Det är dessutom snålt om extramaterial på dvd:n och det enda som erbjuds är tre trailers (varav två är för andra filmer), men det kan man ha överseende med när själva filmen är så pass bra. Om man som jag är en skrattglad gore- & zombiefantast och tillika anglofil så sitter Stalled finfint i dvd-hyllan och är verkligen en klockren rulle att plocka fram när det är dags för filmkväll med polarna.

Linus Abrahamson