Hem » Film, Film & TV, Recension, Tv-serie, Videohyllan » TV-Serie: Elementary

TV, Drama USA, 2012
Skapare: Robert Doherty
Medverkande: Jonny Lee Miller, Lucy Liu, Jon Michael Hill, Aidan Quinn mfl.
Längd: 997 minuter
Betyg: betyg-3.5

— — —

elementary DVDNär Mark Gatiss och Steven Moffat 2010 tog den klassiske litteraturhjälten och superdetektiven Sherlock Holmes in i modern tid med TV-serien Sherlock var hyllningarna stora och många. Det kan vara på sin plats att här understryka att det i många avseenden är en fantastisk serie som inte direkt liknar något annat, och som drivs av två fenomenala skådespelare i huvudrollerna. Som så ofta när amerikanarna väljer att göra en egen variant av en film eller TV-serie vaknar skeptikerna till liv och det antas direkt att produkten kommer att vara sämre än originalet. Det må vara så att denna förutfattade mening har kommit att stämma i många fall, men det finns även de tillfällen då undantagen lyst.

Med tanke på de hyllningar som Sherlock mottagit är det inte särskilt förvånande att Robert Doherty valde att skapa Elementary, sin egen tagning på Sherlock Holmes, en litterär figur som i vår tid dessutom varit högaktuell i filmerna med Robert Downey Jr. och Jude Law. När jag började se Elementary hade jag själv inte sett Sherlock, det kom senare, så var mina förväntningar/min skepsis inte uppskruvad som det säkerligen var hos flera andra.

I Elementary lever och verkar Sherlock Holmes (en utmärkt Jonny Lee Miller) i New York. Med drogproblem bakom sig under sin tid som detektiv i London, har han med hjälp av dr Joan Watson (en lika utmärkt Lucy Liu) börjat ta tag i de svårare fallen för New York-polisen. Där antar han kluriga mordgåtor med sin briljanta hjärna, samtidigt som Watson mer och mer intresserar sig för Holmes karriärval och själv börjar bidra till detektivarbetet. Sherlocks förflutna kommer ikapp honom när spår efter hans kärlek Irene Adler börjar dyka upp och fallen blir plötsligt mer personliga för honom. Det visar sig att en skuggfigur som verkat i bakgrunden i allra högsta grad utgör ett farligt och intelligensmässigt briljant hot mot Holmes och Watson.

Elementary-1024x576
Efter att ha sett både Sherlock och Elementary inser jag att det på många sätt är orättvist att jämföra de båda, då de i själva verket inte delar särskilt många beståndsdelar förutom sina huvudkaraktärer, och att de utspelar sig i modern tid. Där Benedict Cumberbatch detektiv är ett socialt oanpassligt geni som inte tvekar att ta okonventionella vägar för att lösa fallen, är Millers en mer nyanserad och mänsklig karaktär. I Elementary får fler sidor än Sherlock Holmes högst imponerande intelligens belysas i större grad än vad som sker i Sherlock, vilket också gör att den skapar sitt eget existensberättigande. Kudos ska också ges till valet att göra dr Watson till en kvinna utan att det känns den minsta gnutta malplacerat eller krystat, vilket i mångt och mycket beror på att Lucy Liu snabbt skapar en karaktär man bryr sig om.

Det blir också något skevt att ställa Elementary, med sina 22 40-minuters avsnitt, mot Sherlock med sina 3 1,5-timmes avsnitt mot varandra rent storymässigt. Elementary tar mer tid på sig att röra sig framåt, vilket under säsongens gång blir både till dess för- och nackdel. Där vissa fall är riktigt spännande att engagera sig i, blir andra något blekare. Den största besvikelsen med Elementary är dock dess avslutande avsnitt, där Holmes nemesis presenteras med ett något undermåligt avslöjande och motiv. Det lämnar en något besviken efter en annars underhållande säsong som visar att amerikanska remakes alltid inte behöver vara av ondo.

Serien har nyligen blivit förnyad för en tredjesäsong, och för mig som hängt med i seriens andra säsong, har det finslipats och förbättrats på flera plan. Man kan tills vidare se säsong 1 av Elementary som ett fint startskott för en serie som modigt vågar ställa sig i skuggan av dess brittiska “föregångare” och göra något eget av figuren Sherlock Holmes.

— — —

David Larsson är redaktör på FromBeyond.se