Hem » Film, Film & TV, Recension, Videohyllan » DVD: The Secret Life of Walter Mitty

The Secret Life of Walter Mitty

Äventyr/Komedi, USA, 2013

Regi: Ben Stiller

Manus: Steve Conrad

I rollerna: Ben Stiller, Kristen Wiig, Jon Daly, Sean Penn, m.fl.

Längd: 1 tim och 54 min

The_Secret_Life_of_Walter_Mitty_1274874Walter Mitty (Ben Stiller) är en stel man som jobbar på fotoavdelningen för LIFE-magazine i New York. Han är försagd och tafatt och verkar leva ett trist och grått liv. Han har slips och hans lägenhet är färglös. Ofta glider han ifrån verkligheten in i sina dagdrömmar och fantiserar om det han skulle vilja göra och vara. Det är äventyr, hjältemod och vild romantik. Saker man drömmer om och inte gör. Genom datingsidan eHarmony försöker han flörta med coola Cheryl (Kristen Wiig)som är ny på jobbet. Men det går inte. Kruxet är att han online-profil är för tom förklarar Todd som jobbar på eHarmony. ”Du måste fylla i din presentation mera! Vad har du varit och vad har du gjort?” frågar Todd. ”Inget värt att nämnas”, blir Walters svar.

Nu ska LIFE-magazine övergå till digital form och på kontoret dyker en obehaglig man i slimmad kostym och skägg upp (Jon Daly). Hans jobb är att avskeda de i personalen som inte är oumbärliga inför framtiden. Redan i hissen får denne onde inkräktare (han är verkligen övertydligt otrevlig) en dålig bild av Walter som som vanligt står och dagdrömmer. På ännu svagare is hamnar han när han inte kan hitta det speciella fotonegativ som skickats till LIFE-magazine av fotograflegenden Sean O’Conell (Sean Penn). Detta foto ska innehålla ”The quintessence of life”, livets kärna och bli LIFE-magazines sista omslagsbild. Och det är borta. Hotad av uppsägning och hemsökt/lockad av sina dagdrömmar ger sig Walter ut i världen för att spåra upp den excentriske fotografen och därmed gåtans lösning.

Innan jag snöar in på en massa annat måste jag göra det helt tydligt att det här är en sevärd film. Verkligen. Inte överraskande och inte komplicerad. Men fin, peppande, feelgoodig och sevärd.

Det här är en film som verkligen passar att se som Blueray. Fotot är superfint och innehåller ofta vidsträckta isländska vidder och liknande. Inte särskilt förvånande eftersom filmen till stor del handlar om att världen är vacker och värd att upptäckas och upplevas. I dagdrömmandets anda dyker också lite surrealistiska detaljer upp. Dessa, fotot och ett utmärkt soundtrack som får ta plats blir filmens karaktär. Något förutsägbar men likväl en riktigt trevlig sådan. I stort sett är det här inte en film som håller på sina hemligheter. Jag brukar inte ägna så mycket tid åt budskap när jag skriver om film eftersom jag tycker att det oftast är alldeles för lösryckt. Så är icke fallet här. Vi snackar budskap huggna i sten. Det filmen vill säga oss säger den redan från start, högt och övertydligt och sedan om och om igen. Helt enkelt: Sluta drömma, börja leva. Och tro mig, denna film är fanatiskt frälst av sitt eget budskap. Den har ett uppdrag, känner jag när jag sitter i soffan och tittar. Och det är att frälsa mig också.

Walter ger sig som sagt ut på äventyr. Detta får en dramatisk effekt på hans person. Den stele lille mannen med slips förvandlas genom strapatser, möten och livshotande situationer till någon annan, någon bättre. Han blir coolare, visare, lugnare, mer chill, mer ungdomlig, helt enkelt mer bra. I slutet av filmen är han solbränd, lätt skäggstubbig och iklädd avslappnade, lätt sportiga och coola kläder (och läderarmband!). Han dagdrömmer inte längre på samma sätt, fattar den snygga tjejens hand på ett självklart sätt och verkar helt enkelt vara världsvan i alla tänkbara situationer.

Som att han hittat källan till all visdom någonstans därute och nu bara vet han. Det här är så in-your-face att jag inte kan låta bli att bli lite irriterad. Filmen sticker inte under stol med det ens för ett ögonblick. När Walter i slutet av filmen för första gången träffar Todd från eHarmony säger Todd att han föreställt sig Walter helt annorlunda; som en liten bit grått papper. Istället finner han nu, som han själv beskriver det; en Indiana Jones som bestämt sig för att bli ledsångare i The Strokes.  Alltså kom igen.

Just ja. eHarmony. Behöver jag ens säga att Walter fått en massa ”flörtar” sedan hans profil på datingsidan uppdaterats med hans äventyr? Jodå. Walters globtrottande gör honom även till en hit i den digitala världen. Men så länge det inte handlar om Cheryl bryr han sig inte om det. I dessa instagramdagar är det här temat extra intressant. För om man nu reser jorden runt så visst sjutton kommer detta att synas på både twitter, instagram och facebook? Tycker dockinte att filmen riktigt gjort upp med detta. Var det leva mer eller uppdatera mer man skulle göra nu igen?

Talande nog handlar (med eller inte med flit) så mycket i den här filmen ändå om perception. Det handlar om hur många ”flörtar” Walter får på sin datingprofil och hur hans kollegor blir förvånade över hans förvandling och börjar bemöta honom med en ny respekt och beundran. Som att det egentligen var det som var målet med alla äventyr: Det som syns på ens digitala profil och alltså i förlängningen hur andra människor ser på en. En dröm om att bli någon annan om man är missnöjd med den man är och att om man bara går igenom vissa prövningar kommer man bli denna någon annan.

Samtidigt så finns det ju en poäng här. Många poänger faktiskt. Naturligtvis förändras man av att resa, av att gå utanför sin komfortzon, utmana sig själv och uppfylla de där drömmarna som spökat för en så länge. Och ja, om någon frågat mig hur man blir en bättre/lyckligare människa hade RESA absolut tagit sig in på top-tre-listan. Och ja, världen ÄR vacker och värld att upptäckas och upplevas.

Så. Å ena sidan en smörig, överdriven och naiv dröm om hur man växer och utvecklas till en mycket bättre människa av att resa. Å andra sidan något helt sant som vägrar att spara på krutet när det gäller att skildra denna jords svindlande rikedom.

Trots det övertydliga och inte sällan cheesy sättet på vilket filmens budskap förmedlas tycker jag alltså att det är fint. Fint och peppande och sant. Om jag kan svälja cynismen så kan alla det. Och då vi för stunden alltså har tagit en paus från cynism vill jag passa på att klämma in LIFE-magazines motto vilket förekommer på flera ställen i filmen.

”To see the world, /things dangerous to come to, /to see behind walls, /draw closer, /to find each other, /and to feel. /That is the purpose of life.”

Tove Ekström