CD: Repentance av Sofia Gubaidulina
Recension, Skivhyllan, Skivor måndag, augusti 11th, 2014Sofia Gubaidulina: Repentance*; Serenade˟; Piano Sonataˀ; Sotto voce° (BIS/Naxos). Speltid: 70’07.
Débora Halászˀ (piano), Franz Halász*˟ (gitarr), Jacob Kellermann*° (gitarr), Lucas Brar*° (gitarr), Wen-Sinn Yang* (cello), Philipp Stubenrauch*° (kontrabas), Hariolf Schlichtig° (viola)
Betyg:
Sofia Gubaidulina räds inte lite udda instrumentkombinationer. Hon har också odlat ett för klassiska kompositörer ovanligt intresse för dragspel. Av en ny cd från BIS framgår också att hon berikat gitarrepertoaren på ett spännande sätt. Repentance är en kvintett för cello, tre gitarrer och kontrabas och Sotto voce är en kvartett för viola, två gitarrer och kontrabas. Dessutom rymmer skivan ett kort verk för sologitarr, Serenade, och hennes mer välkända, spännande och jazziga pianosonat från 1965.
Den lilla serenaden från 1960 är ett mer traditionellt gitarrstycke, melodiskt och harmoniskt. När Gubaidulina senare återvänder till gitarren i Repentance (2008) och Sotto voce (2010/13) är det för att låta den spela andra roller. Musiken är visserligen rätt lågmäld, men den är mycket expressiv och melodiskt återhållsam – desto större blir effekten när cellon respektive violan brister ut i sång. Ur gitarrerna lockar hon en rad olika oväntade och fascinerande klanger som gör att man ibland tycker dig höra ett piano eller en harpa eller något slagverk i ensemblen.
Jag skulle kanske inte rekommendera den här skivan till den som är obekant med Gubaidulinas musik och vill ha en första introduktion. Men för den som redan känner henne blir den bara ytterligare ett bevis på att hon är en av samtidens främsta tonsättare.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion