Hem » Film, Film & TV, Recension, Tv-serie, Videohyllan » Tv-serie: Homeland, Säsong 3

Skapare: Howard Gordon, Alex Gansa och Gideon Raff
Medverkande: Claire Danes, Damian Lewis, Rupert Friend, Mandy Patinkin mfl.
Längd: 616 min
På svensk dvd och blu-ray från 2014-09-24
Betyg: betyg-3

— — —

334925En TV-serie kan inleda med en säsong som bländar en, som slår omkull en totalt och trollbinder en helt. Vissa serier behöver lite tid på sig för att nå sin fulla potential (Breaking Bad), medan andra tappar bort sig helt när de nästlar in sig i långsökta sidointriger (Prison Break). Homeland var en av de där serierna som kom och svepte bort mattorna under våra fötter med sin intensivt berättade förstasäsong där man till slut inte kunde räkna ögonblicken man satt och höll andan på sina tio fingrar. Säsong två tappade något, men visade ändå på stunder av samma skärpa och som avslutades med att låta CIA sprängas i ett terrordåd. Mycket fanns alltså att göra inför säsong tre, men någonstans på vägen gick det snett.

Claire Danes (och resten av ensemblen) fortsätter att imponera, men det räcker inte när manuset de ges inte håller. Man kastar bort värdefull speltid på onödiga och ointressanta sidospår med Brodys dotter Dana, där det inte krävs särskilt kritiska ögon för att se att det inte fyller någon funktion för seriens fortgång. Det blir lite som att säsong 3 av Homeland faller på sin egna premiss. Man spelar ut “mentalt rubbad CIA-agent”-kortet till överdrift och ägnar för många avsnitt åt att spela ut en intrig som i slutändan inte kommer någon vart.

Oket efter säsong tvås bokstavligen talat explosiva avslutning kanske blev för stort, för här verkar man inte veta hur man ska hantera Brody. Vi får se honom först i avsnitt tre, och då ägnas hela avsnittet bara åt honom, för att sedan skippa honom totalt i en stor del av säsongen för att till slut låta honom komma tillbaka. Lyckligtvis knyter man ihop säsongen på bästa tänkbara sätt och det blir ett avslut värdigt Homeland, som med facit i hand kan komma att stå sig som ett av höstsäsongen 2013’s starkaste TV-ögonblick.

Hur Homeland nu kommer att fortsätta blir spännande att följa. Jag är ändå förhoppningsfull, då det känns som att man lyckats frånskilja sig en stor skugga som hängde över säsong tre och som nu kan lätta upp för att serien ska kunna ta sig vidare och nå de höjder den är kapabel till att göra återigen. Tyvärr är inte säsong tre av Homeland den skarpa fortsättning man hade hoppats på, i vissa stunder är den till och med oerhört klumpig och nästan pinsam. Men alla serier har möjlighet att hämta sig efter en svacka (som vi bland annat såg i Lost), och förhoppningsvis blir Carrie Mathisons framtida äventyr som CIA-agent betydligt mer spännande och intressanta att följa.

Betyg: 5 av 10

– – – – –

David Larsson är redaktör på FromBeyond.se