Scen: Carmen med Länsteatern i Örebro
Recension, Scen lördag, november 29th, 2014Nya China
Carmen. Barn- och ungdomsföreställning
Musik: Georges Bizet
Libretto: Henri Meilhac & Ludovic Halevy efter Prosper Marimees novell Carmen
Översättning: Axel Strindberg
Regi & bearbetning: Alexander Öberg
Scenografi, kostym & mask: Anna Fredriksson
Musikarrangemang & musiker: Peter Tikkanen
Medverkande: Niclas Ekholm, Per Fritz, Linus Lindman, Maria Simonsson, Peter Tikkanen
Åh, Carmen. En favoritopera. Minns än en föreställning av Folkoperan 1996. Sugande, smäktande som det förväntas. Och nu sätter Länsteatern i Örebro upp den i regi av Alexander Öberg.
Att fängsla en van teaterpublik kan vara svårt. Men att göra detsamma med elever mellan 10 och 12 år är ett riskprojekt. De har inte själva valt att gå dit och några – ibland flera – har inte en susning om teater över huvudtaget. Att välja Carmen är modigt. Skrupelfri och utmanande som den är. En fyraaktare med komplikationer och djärva vändpunkter. Här komprimerad till en dryga timmenföreställning där fokus och handling inte får gå förlorade och vattnas ur.
Carmen i Länsteaterns kortversion är denna: Cigarettarbeterskan Carmen (Maria Simonsson) hamnar i slagsmål och knivskär en annan kvinna. Hon hamnar i fängelse men fritas av korpral Don José (Linus Lindman) som hon förälskar sig i. Han i sin tur uppvaktas av en flicka från hembyn, Michaela, som även hon spelas av Maria Simonsson. Efter diverse turer äntras scenen av toreadoren Escamillo (Niclas Ekholm) och Carmen faller för hans makt och rikedom.
Under en tjurfäktning dyker Don José upp och vill ha Carmen tillbaka. Då hon nekar, sticker han kniven i hennes hjärta. Ridå.
Hur ska man få ungar 2014 att ta till sig detta? Jo, man kan göra som ensemblen gjort. Låta de bärande sångnumren skruvas upp till nutida tempo. Se till att alla röker stora, tydliga cigarrer. Pimpa kostymen med detaljer som signalerar både då- och nutid. 1800-tal och 2014. Spanien och Sverige.
Konvertera Ekholms Escamillo till Zlatan och klä honom i svensk flagga och svajiga gula fotbollsshorts. Vilka piggar upp rejält. Uppdatera Simonssons Carmen med språkbruk anno 2014. Ge Lindmans Don José bonnigt drag av killen från landet. Inte väja för förbjudna ord och uttryck och byta friskt mellan olika dialekter beroende på vilken karaktär man är i. Av publikens reaktioner utlästes att det var ett vinnande koncept. Spontana kommentarer och värmande applåder. Nästan inget glapp i koncentrationen. Och vad tyckte recensenten?
Muy bueno. Aplausos! Aclamaciones, Carmen. Alltså helt nöjd. Inte minst för att åldersgruppen respekteras på ett föredömligt sätt.
__________
Agneta Wistrand Rosendal ingår i Kulturdelens redaktion